Kinesisk søgemaskine-gigant vil slå Google: “Vi vil vinde igen”

Google kommer til at tabe kampen om det kinesiske marked, mener den kinesiske søgemaskine-gigant Baidu, efter at det er blevet kendt at Google igen vil bevæge sig ind i Kina.

Artikel top billede

Når Google igen forsøger at komme ind på det kinesiske marked, skal de ikke regne med at det bliver nogen stor succes.

Sådan lyder det fra det kinesiske søgemaskine-selskab Baidu.

Ifølge Reuters skrev Baidus CEO på twitter, at Baidu ville slå Google på det kinesiske marked.

Flere medier har på det seneste kunne fortælle, at den amerikanske søgegigant igen vil forsøge sig på det kinesiske marked. Denne gang med en cencureret udgave af selskabets søgemaskine.

Det kan du læse mere om her: Google forlod Kina under vilde protester: Nu vil søgegiganten tilbage på det kinesiske marked med censureret søgemaskine

Men det bliver ikke uden kamp fra Baidu, der i dag dominerer markedet for søgemaskiner i Kina.

“Vi vil vinde igen. Kinesiske virksomheder har rigeligt af evner og selvtillid i dag,” skrev den kinesiske it-gigants CEO på twitter.

Ændret holdning til Censur

Ifølge Google selv, var det dog ikke fordi man tabte kampen mod Baidu, men snarerer på grund af etiske bekymringer om Kinas omfattende censur-krav.

Læs også: Kina skruer ned for censuren og åbner for Facebook, Twitter og Youtube for at tiltrække flere turister

De etiske overvejelser ser dog ud til at være ændret siden, at Google trak sig fra det kinesiske marked i 2010, og har eftersigende allerede præsenteret en censureret søgemaskine for kinesiske regeringsfolk.

Kinas massive censur har gjort livet besværligt for mange amerikanske it-virksomheder. Den betyder blandt andet at andre tech-giganter som Facebook og Google i dag er blokeret af det, der omtales som “The Great Firewall of China.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S