Fortnite tjener mere end 16 millioner kroner om dagen selvom spillet er gratis

Det populære online spil Fortnite blev i september sidste år gratis for brugerne, men det har ikke stadset den enorme pengestrøm til udviklerne bag spillet.

Artikel top billede

16,7 millioner kroner kan man tjene om dagen på dans og kostumer. Det er i hvert fald tilfældet for spilproducenten Epic Games, der står bag det populære online-spil Fortnite.

Det skriver erhvervsmediet Finans.

Spillet har 125 millioner brugere på verdensplan, der siden september ellers har kunnet spille spillet helt gratis.

Alligevel er der blevet solgt kostumer og nye bevægelser til brugernes karakterer for svimlende beløber.

Læs også: Skat slår fast: Esport og computerspil er sportsgrene

Ifølge Bo Kampmann Walther, lektor i medievidenskab på Syddansk Universitet, er der flere grunde til Fortnites succes.

“Markedet har været præget af spilfranchises, som har været nogle forholdsvis store og komplicerede spil. Fortnite har været en kontrast, der forener det afslappede ved, at man kan tage en hurtig bane samtidig med muligheden for at blive ved og ved med at spille,” siger lektoren til Finans.

Læs også: "Jeg arbejder på at konstruere computerspil, som lærer af tidligere gennemspilninger og som giver spilleren en ny oplevelse hver gang"

Desuden kan man spille Fortnite på tværs af de fleste platforme, og er altså i mindre grad afhængig af, om dine venner bruger en anden spil-platform end dig selv.

Droppede Google Play Store

Epic Games' store succes med spillet har også betydet, at når Fortnite inden for kort tid udkommer til Android-telefoner, så kan det ikke downloades i Google Play Store.

Begrundelsen bag beslutningen var, at Googles pris på 30 procent af indtjeningen, for at udbyde spillet var "uforholdsmæssigt" dyr i forhold til Googles indsats.

Læs også: Fortnite dumper Google Play Store: Vil ikke aflevere 30 procent af omsætningen til Google

"Epic vil gerne have et direkte forhold til vores kunder på alle platforme, hvor det er muligt. Det fantastiske ved internettet og den digitale revolution er netop, at dette er muligt. Nu er fysiske butikker og andre mellemled ikke længere nødvendigt," skriver Tim Sweeney i en mail til The Verge.

Ifølge Finans kommer Epic Games til at have en omsætning på 21 milliarder dollars for 2018.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S