Sådan vil Carlsberg brygge fremtidens øl med kunstig intelligens fra Microsoft

Interview: Microsofts kunstige intelligens spiller en central rolle i nyt Carlsberg-projekt, der skal give flere og bedre øl til ølentusiaster verden over. "Kunstig intelligens giver os bedre øl i fremtiden, fordi vi kan tilbyde en større portefølje af øl," lyder det fra Carlsbergs gærprofessor, Jochen Förster.

Artikel top billede

Jochen Förster, gærprofessor hos Carlsberg, er hjernen bag The Beer Fingerprinting, der i sidste ende skal resultere i flere og bedre øl.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Indblik i Carlsbergs store teknologiprojekt, der blandt andet bygger på Microsofts kunstige intelligens
  • Indsigt i hvordan projektet skal give forbrugerne bedre og flere øl
  • Få overblikket over rollefordelingen mellem Carlsberg, Microsoft, Aarhus Universitet og DTU
  • Læs hvordan Carlsbergs smagspanel skal bruges i fremtiden
  • Lær hvordan teknologien også kan bruges i andre industrier
1.449
7:15 min
I november lancerede Carlsberg et opsigtvækkende teknologisamarbejde baseret på kunstig intelligens med Microsoft, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Aarhus Universitet under navnet The Beer Fingerprinting Project.

Carlsbergs tyske gærprofessor, Jochen Förster, der også går under navnet 'Dr. Beer,' er hjernen bag projektet.

Målet er simpelt.

Jochen Förster har brug for en teknologi, der i sidste ende betyder, at han kan udvikle flere og bedre øl.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S