GDPR ser ud til at virke: Antallet af tredjeparts-cookies styrtdykker

Oplysninger om, hvilke hjemmesider du besøger bliver delt i mindre grad efter GDPR. En ny opgørelse viser, at europæiske nyheddsider bruger langt færre cookies end før 25. maj.

Artikel top billede

(Foto: Enzo Wang / Enzo Wang)

Du ser ud til at slippe med knap så mange cookies, når du vil læse nyheder i Danmark og på andre europæiske nyheddsider.

En opgørelse fra nyhedsbureauet Reuters viser nemlig, at antallet af cookies på nyhedssider er faldet markant siden april måned. Altså inden GDPR trådte i kraft.

Opgørelsen viser, at antallet af coockies, der bliver delt med tredjepart i gennemsnit er faldet med 22 procent fra apil til juni måned i år.

Læs også: Dansk Erhverv retter skarp kritik mod EU's privacy-forordning: "Vi risikerer at ende med en model, der rammer de mindre og mellemstore virksomheder unødvendigt hårdt"

Det største fald er bemærkelsesværdigt nok hos Storbritannien, der ellers er på vej ud af EU.

Her er antallet af cookies, der bliver delt med tredjepart faldet med 45 procent fra april til juni måned.

Læs også: Så meget ved Google om dig: Få overblik over de data, som Google indsamler om dig

Omvendt ser det dog ud for Polen, der som det eneste land har en stigning i antallet af cookies. Det er samtidig en markant stigning på 20 procent flere cookies i juni sammenlignet med april.

Endnu færre cookies fremover

Undersøgelsen viser ikke, om det samme billede gør sig gældende for andre end nyhedssider. Men forskerne bag undersøgelsen påpeger, at nyhedssider er særligt interessante for mange.

“Nyhedssider, særligt dem der er baseret på annoncering, er særligt afhængige af de livsvigtige muligheder det giver at kunne dele oplysninger med tredjepart,” lyder det fra folkene bag undersøgelsen til Siliconrepublic.

Læs også: Nye funktioner på vej til din Facebook: Snart vil du kunne se, hvem der bruger dine data

Han understreger samtidig, at man skal se GDPR som en proces frem for en skæringsdato.

Derfor forventer han også, at vi kommer til at se en udvikling, hvor flere hjemmesider i stigende grad vil bruge færre cookies, der bliver delt med tredjepart.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird