Artikel top billede

(Foto: Region Hovedstaden)

It-fejl mellem Sundhedsplatformen og det Fælles Medicinkort udløste hundredvis af fejlfyldte ordinationer

På en enkel dag fik mere end 1.000 patienter udskrevet medicin med forkerte udløbsdatoer

25. juni i år gik det galt i sammenspillet mellem Sundhedsplatformens håndtering af medicin og det Fælles Medicinkort (FMK).

Fejlen foregik mellem Region Hovedstadens system og FMK, fremgår det af et notat fra regionen til Styrelsen for Patientsikkerhed.

Det skriver Version2.

Den ene dag fik omkring 1.400 patienter ordineret medicin med forkerte oplysninger om udløbsdato.

Ud fra notatet fremgår det, at fejlen stod på i fem timer, før den blev opdaget og rettet.

”I forbindelse med opdatering af systemet opstod en fejl, der bevirkede fluktuerende problemer med opdatering af FMK. For at rette denne fejl blev der gennemført en akut ændring, som bevirkede, at der for alle nye ordination af lægemidler, blev påtvunget en udløbsdato på ordinationen,” lyder det i notatet, som efterfølgende beskriver fejlens omfang:

”Fejlen havde stået på i fem timer, da den blev opdaget og rettet. Der blev efterfølgende udsendt lister til hospitalerne indeholdende ca. 1.400 patienter, hvor det enkelte hospital skulle sikre, at udløbsdato blev slettet.”

Fejlordineringen har, ifølge regionen, ikke udløst nogen helbredsmæssige skader, om end det noterer, at enkelte patienter har fået forsinket administrationen af medicin.

Læs også: Rigsrevisionen fælder hård dom over Sundhedsplatformen: Det har været uprofessionelt og kritisabelt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere