Ny undersøgelse afslører: Så meget data indsamler Google om dig

Google samler massive mængder data om alle sine brugere på tværs af en række produkter, og det er svært at undgå, konkluderer en ny undersøgelse.

Artikel top billede

I de seneste måneder har der været stort fokus på, hvor meget data Facebook egentlig samler om sine brugere og deler med tredjepart.

Men faktisk samler Google langt flere data om sine brugere, og de er meget sværere at undgå, viser en ny undersøgelse.

Det skriver CNN.

I undersøgelsen har forskere fra det amerikanske universitet Vanderbilt undersøgt, hvor meget data Google samler om sine brugere - og det er ikke småting.

Ifølge forskerne holder Google øje med næsten alt din aktivitet online, lige fra din musiksmag, din rute mellem dit hjem og arbejde, hvilke nyheder du læser til de aftaler du indtaster i din kalender, hvilke hjemmesider du besøger og hvad du køber på nettet.

“Alt i alt identificerer Google brugernes interesser med bemærkelsesværdig stor præcision,” fremgår det ifølge CNN af rapporten.

Samler informationer, når du ikke bruger telefonen

Ifølge rapporten er Googles store spredning over mange tjenester som Android, Googles søgemaskine og Chrome med til at skabe et kæmpe net af data om forbrugerne.

Google er selv, måske ikke overraskende, meget kritisk over for rapporten.

“Denne rapport er bestilt af en professionel DC (amerikansk medie-organisation red.) lobyist gruppe, og skrevet af et vidne for Oracle i deres igangværende copyright-sagsanlæg mod Google.

Så det er ikke overraskende, at den indeholder yderst vildledende informationer,” siger en talsperson fra Google til CNN.

Google indsamler, ifølge undersøgelsen, også informationer om dig, selv når du ikke bruger telefonen.

Forskerne mener nemlig, at en almindelig Androidtelefon der har Chrome åbent i baggrunden, sender din nuværende position 340 gange i døgnet til Googles egne servere.

To tredjedele har du ikke selv valgt

Ifølge undersøgelsen er det ikke mindre end to tredjedele af den information, som Google indsamler om sine bruger, som du ikke selv aktivt har oplyst.

Og derfor mener forskerne også, at det næsten er umuligt at undgå at aflevere så mange oplysninger om dig selv til den amerikanske it-gigant.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S