YouTube og Netflix får ny streaming-konkurrent: Nu går Facebook Watch i luften kloden over

For godt et år siden, debuterede Facebook med sin egen streaming-platform, Facebook Watch, i USA. Nu bliver den tilgængelig over hele verdenen.

Artikel top billede

Den sociale mediegigant rykker et skridt nærmere på at springe ud som regulær streaming-kæmpe i lighed med Googles YouTube og Netflix.

Streaming-tjenesten er døbt Facebook Watch og vil være integreret i Facebook app’en og hjemmesidens nyhedsfeed.

Med streaming-tjenesten agter selskabet at lade indholdsudbydere integrere reklameblokke i deres produktion – såfremt at udbyderne kan leve op til en stribe krav til antal følgere, indholdets længde og indhold der fastholder brugerne i over et minut. Det skriver bbc.com.

Modellen minder om den, som YouTube i dag benytter til at få mindre uafhængige video-producenter til at dele indhold over klodens førende streaming-platform. Hos Facebook vil 55 procent af provenuet gå til indholdsudbyderne.

I første omgang, vil det kun være indhold fra engelsksprogede lande som USA, Storbritannien, Irland, Australien og New Zealand der vil have mulighed for at tjene på de indlagte reklamer. Flere lande vil støde til den liste i løbet af september: Frankrig, Tyskland, Norge, Indien, Mexico og Thailand.

Begrænset succes

Selvom Facebook Watch har eksisteret siden starten af august 2017 i hjemlandet USA, er det stadig kun et mindretal af Facebook som benytter sig af tjenesten – endsige har hørt om tjenesten.

I en nylig foretaget Facebook-undersøgelse fra Diffusion Group fremgik det, at kun 26 procent af brugerne af det sociale medie havde streamet fra Facebook Watch, mens halvdelen af de adspurgte slet ikke havde hørt om tjenesten.

I dag bliver Facebook Watch førende shows produceret af stjerner som Jada Pinkett Smith (Red Table Talk), Elizabeth Olsen (Sorry For Your Loss) og Bear Grylls (Face the Wild).

Nyhedsmedier som ABC, Fox News, Vice og BuzzFeed har også produceret indhold til platformen.

En social dimension

Facebooks sociale rødder skinner igennem i selskabets nye globale tjeneste.

Facebooks vicedirektør for videoafdelingen, Fidji Simo, vil have tovejs kommunikation bygget ind i platformen:

”Facebook Watch er bygget sådan, at det ikke skal være en passiv oplevelse af streame video, forklarer han og fortsætter: ”Du vil kunne have en to-vejs kommunikation om indholdet med venner, øvrige fans og endda indholdets udbydere”

En kommende ’Watch Party’ funktion vil give Facebook-brugerne mulighed for at se et program samtidigt, krydret med interaktive indslag som afstemninger, spil eller quizzes til at øge interaktionen.

Facebook siger til Variety, at der vil spenderes to milliarder dollar på eksklusivt indhold til tjenesten. Et stort beløb, der dog fortsat er en brøkdel af, hvad konkurrenter som Netflix, YouTube og Amazon i øjeblikket investerer i streaming-indhold.

Læs også: Facebook pønser på ny datingservice

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly