Anmeldelse: På Lucha Libre-eventyr i en parallel-dimension

Canadiske Drinkbox Studios har studeret forbillederne nøje, og giver her deres bud på et moderne og originalt platform-actionspil. Vi er imponerede.

Artikel top billede

Historien er på alle tidspunkter skæv, humoristisk og fuld af referencer. Dialogen bliver derfor ofte til et hyggeligt afbræk fra de mange udfordringer.
Foto: Drinkbox Studios.

Da alverdens PC og konsolgiganter åbnede dørene for deres digitale spilbutikker, åbnede de også pludseligt for muligheden for at man som spiludvikler, ikke længere behøvede at være underlagt en distributør der gerne ville præge dagsordenen.

Den slags nyder vi som spilfans stadig godt af, hvilket gør sig særligt gældende hvis man voksede op med nogle af de gamle Nintendo eller Sega-konsoller, der bød på spil af den slags som måske ikke længere harmonerer med de største salgstal, men stadig lokker et dedikeret publikum.

Guacemelee! 2 er et glimrende eksempel på alt dette, for trods at de ekstremt talentfulde udviklere hos Drinkbox Studios har fyldt på med originale ideer og et moderne udseende, er kernen af deres nyeste udgivelse meget lig de klassikere som særligt Nintendo i første omgang etablerede deres navn med.

I støvlerne på Lucha Libre wrestleren Juan, sendes man således igen på eventyr i et spraglet tegneserie-univers, der er proppet til randen med en kombination af mexicansk kultur og humor. Tematisk bliver det aldrig tungere end at det eksempelvis er en ”mytisk guacamole” der er omdrejningspunktet for meget af historien, og på trods af at det kan lyde plat, rammer Drinkbox nærmest konstant plet med deres dialog og vittigheder.

Den slags hjælpes også på vej af en grafisk indpakning, hvor farverne er mange, figurerne dejligt karikerede og fulde af personlighed, og stilen helt dens egen. Alle kan være med og vil støde på masser af situationer der vil gøre det svært at gemme et grin.

Men Guacemelee! 2 er ikke kun overflade eller fjollede referencer, for under det hele har Drinkbox fyldt på med et platform-actionspil der byder på så skarp kontrol, og så underholdende og veludformede baner at man kunne mistænke den canadiske udvikler for at være gået i lære hos Nintendo.

Det hele vrimler ganske simpelt med gode ideer, og for en gang skyld virker de hver især til at have fået tilpas meget udviklingstid. En af de første mekanikker der eksempelvis introduceres er at bevæge sig mellem to forskellige dimensioner, hvilket her bruges til at man med et enkelt knaptryk kan skifte mellem to forskellige varianter af den samme bane (forklaringen skal til dels igen findes i en guacamole, naturligvis).

Det lyder simpelt, men når man midt i et hop pludseligt skal skifte mellem de to dimensioner, og bruge sine andre færdigheder i et så hyppigt tempo at det hele begynder at minde om et rytmespil, begynder Guacemelee! 2 også for alvor af at skille sig ud fra konkurrenterne.

Resultatet er udfordringer der kræver præcise spring, kampe der kræver hurtige kombinationer og hjernevridere hvor beslutningerne skal tages på sekunder. Til forskel fra et hav af andre lignende spil, føles det dog her ikke som en straf at skulle starte forfra, da man aldrig sendes mere end et par sekunder tilbage.

Ydermere er man sjældent i tvivl om at skylden helt og holdent ligger på egen side når et fejlplaceret hop sender Juan i afgrunden, og løsningen på en given udfordring synes altid simpel men udfordrende på den helt rigtige måde.

Ønsker man en kraftig dosis ekstra kaos er her også mulighed for at invitere op til tre venner til at spille med. Men trods at spillet ikke teknisk har nogen problemer med at følge med, bliver særligt løsningen af nogle af de timing-baserede udfordringer så kompleks med flere spillere på skærmen, at man skal være virkeligt tætte venner for ikke at lade frustrationerne koge over.

Guacemelee! 2 er en helt igennem fantastisk underholdende oplevelse som får en varm anbefaling med herfra. Platform-action genren har sjældent været så stærkt repræsenteret som den er lige for tiden, og alligevel er her tale om et eventyr som er helt i spidsen af feltet.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car