Kommuner har indgået unødvendige databehandleraftaler - koster dem dyrt

En række kommuner har helt uden grund forpligtet sig som datansvarlige over for leverandører, og det koster dem dyrt.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Mange kommuner har indgået unødvendige databehandler-aftaler med forskellige leverandører, og det koster dem dyrt, skriver KIT-magasinet.

Ifølge magasinet har kommunerne underskrevet de databehandler-aftaler, som deres leverandører har fremsendt.

Og med aftalerne følger ansvaret som dataansvarlig enhed.

“Umiddelbart virker det pænt og ordentligt, at leverandører, der har fået oplysninger om borgere i forbindelse med en opgave for kommunen, sender os en databehandleraftale til underskrift. Men vi risikerer at skyde os selv i foden ved at skrive under på aftalerne og dermed påtage os de forpligtelser og omkostninger, der følger med at være dataansvarlige – ikke mindst i forbindelse med kontrollen af, om leverandørerne håndterer data korrekt,” siger Henrik Brix, it-chef i Favrskov Kommune, til bladet.

Kombit har forlængst formuleret en skabelon til databehandleraftalr for kommunerne. Men mange leverandører vil meget hellere bruge deres egen tekst.

Læs også:

Datatilsynet på trapperne med første politianmeldelser for overtrædelse af GDPR

Kæmpe-opgave: Sådan er Københavns Kommune med 45.000 ansatte og 1.000 it-systemer blevet klar til GDPR

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly