Microsoft-boss klar til at give kunderne kontrollen over deres data tilbage: Indleder stort samarbejde med Adobe og SAP

Reportage, Orlando: Til åbningen af årets Microsoft Ignite-konference i Orlando inviterede Microsoft-topchef, Satya Nadella, topcheferne for både SAP og Adobe på scenen for at annoncere et nyt samarbejde.

Artikel top billede

Foto: Microsoft (Foto: Microsoft)

I ly for Floridas trykkende varme er 30.000 mennesker samlet til årets Microsoft Ignite-konference i Orlando.

Konferencen er her til morgen (amerikansk tid red.) blevet skudt i gang, og som det er tradition på den her type af konferencer lægger topchefen altid fra land.

En af de ting topchefen proklamerede var et nyt initiativ i samarbejde med SAP og Adobe.

"Sammen vil vi skabe en ny æra for åben data," sagde Satya Nadella fra scenen.

Der hersker som altid den her nærmest overjordiske stemning med et dybt lydbillede, der emmer af, at fremtiden er fantastisk. En lydkulisse der er rumdokumentar i Planetariet i København værdig. Satya Nadella kom på scenen med sit brede smil i ført en mørkeblå polotrøje og mørke cowboybukser på.

Efter en kort snak om fremtidens muligheder for virksomhederne løb den indiskfødte topchef igennem en kaskade af cases fra øverste hylde. han fortalte om Shell, der bruger AI og predictive maintenance, Bühler, der bruger blockchain til at sikre sig, at der ikke er gift i afgrøderne. BMW der bruger Azures AI-funktioner til at lave en assistent til deres biler og eb af danske pharmabranches hårdeste konkurrenter Eli Lilly.

Få overblikker her: Sådan forvandlede Microsoft sig fra krigerisk mastodont til en blid kæmpe

Dem der ikke fik muligheden for at følge Satya Nadellas rejse helt tæt på, fik hjælp af fire enorme storskærme, der hver især nemt ville kunne underholde den danske befolkning på rådhuspladsen i København på den sag.

Stort nyt samarbejde

Interessen var massiv. Tre kvarter før Satya Nadellas tale til forsamlingen meldte de mange guides i den enorme messehal alt udsolgt til selve talen.

Mange blev henvist til tilstødende lokaler, hvor talen blev streamet, men samlet set slår det en tyk streg under, at det er en af de helt store giraffer, tech-verden viste frem her til formiddag.

Men en Giraf kommer sjældent alene. Selvom de oftest ses alene på savannen, er det per definition et flokdyr, og det fik de 30.000 gæster også at se.

Læs mere her: Knald eller fald for Microsofts opkøb af GitHub: Vil EU sige ja eller nej?

Halvejs inde i sin tale hentede Satya Nadella nemlig to andre giraffer på scenen, Bell McDermott, der er topchef hos SAP og Shantany Narayen, der er topchef hos Adobe.

Sammen kunne de tre annoncere det nye samarbejde mellem de tre virksomheder ved navn "Open Data Initiative." Fokus er, at kunderne skal have den fulde kontrol over deres kundedata på alle de tre virksomheders platforme.

"Udfordringen er at kunne bringe alt sin data sammen, så virksomhederne kommer i kontrol. Derfor er vi glade for at kunne kunne annoncere et nyt initiativ mellem Adobe, SAP og Microsoft," sagde Satya Nadella, da han havde fået gæster på scenen.

Læs mere her: Microsoft kan være på vej med ny smartphone: Kalder selv devicen for en 'helt ny, disruptive form factor'

Initiativet vækker også stor begejstring hos de første store samarbejdspartnere. Bell McDermott fra SAP udtrykte stor begejstring fra scenen, hvor han med solbriller på bekendtgjorde, at den datamæssige serveret skal tilbage til kunderne.

"CEOs vil se et helhedsbillede af deres forbruger. uden det vinder man ikke i den her nye økonomi. Det kræver at man har adgang til data og at det er åben data. Derfor mener vi, at det er en god idé at tage markedslederne Microsoft, Adobe og SAP og åbne op," sagde Bell McDermott og fortsatte:

"Nu kan vi sige til vores kunder. Dataen er jeres."

Læs mere her: Det re-designede Microsoft Outlook er klar – de første opdateringer sendes ud nu

Flere kan være med

Men det nye initiativ er ikke kun for en lukket kreds beståede af de tre mastodonter.

Lige inden Satya Nadella sendte de to topchefer af scenen igen for at fortsætte sin keynote-tale sendte han en åben invitation ud resten af it-verdenen.

"Det her handler ikke bare om os. Vi vil have, at det her skal foregå i et åbent framework. Vi vil gerne invitere alle til at være med i det her initiativ, så vi kan levere alle fordelene til vores kunder, så de kommer i fuld kontrol med deres kundedata. Det skal drive fremtidens kundeoplevelse."

Initiativet dækker til at begynde med Adobe Experience Cloud, Adobe Experience Platform, Microsoft Dynamics 365, SAP C/4HANA og S/4HANA.

Du kan læse mere om initiativet HER.

Computerworld er inviteret til Microsoft Ignite 2018 i Orlando af Microsoft. Læs mere om Computerworlds principper for rejser her.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil