Coop klar med milliard-satning på ny teknologi: Skal ansætte 100 nye it-folk

Dagligvarekæden har netop scoret en milliardgevinst, og den gevinst skal nu investeret i en storstilet it-oprustning.

Artikel top billede

Den danske dagligvaregigant Coop skal investere 1,5 milliarder i ny teknologi, og kæden skal i den forbindelse ud og ansætte 100 ny it-folk.

Det skriver erhvervsmediet Finans.

Den nye satsning bliver ifølge Finans finansieret gennem et salg af et ejendomskompleks i Aarhus, som Coop netop har scoret en milliardgevinst på at sælge.

”Ejendomssalget gør det muligt at investere i et samlet teknologiprogram. Frem for at blive kørt over skal fremtiden formes af os selv i Coop. Især i en tid, da det klassiske supermarkedskoncept er under pres, og der er behov for nye kundeoplevelser,” siger Morten Holm Christiansen, teknologidirektør i Coop, til Finans.

Læs også: Coop sender folk til USA for at lure på Amazons vilde selvbetjeningsbutik: "Løsningen er ikke at gå head-to-head med Amazon. Det er en kamp, der er meget svær at vinde"

Trussel fra Amazon

Ny teknologi spiller en stadig større rolle i detailhandlen, hvor især amerikanske Amazon udgør en stigende trussel for daglivarekæder over hele verden.

Kræn Østergaard Nielsen, der er i dag er finansdirektør i Coop og tidligere har haft posten som teknologidirektør, advarerede sidste år i et interview med Computerworld mod, at detailkæder forsøger at konkurrere direkte med Amazon.

I stedet skal dagligvarekæder som Coop forsøge at differentiere sig.

"Løsningen er ikke at gå head-to-head med Amazon. Det er en kamp, der er meget svær at vinde. I vores nonfood-butik på nettet har vi derfor valgt en tilgang med færre produkter og færre kategorier. I stedet fokuserer vi på produkter, hvor vi føler, at vi kan gøre en forskel. Eksempelvis har vi fokus på skandinavisk design og vores egne FDB-møbler," sagde han

Det er dog ikke alle daglivarekæder, der har lige stor succes med deres teknologisatninger.

Computerworld kunne eksempelvis for nylig berette, at den tyske supermarkedskæde Lidl har måtte kassere et fire milliarder kroner dyrt SAP-projekt.

Læs også:
Et stort SAP-projekt, fire milliarder kroner og syv år lige ned i skraldespanden: "Men det er sådan, vi altid har gjort det"

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil