Afgjort på blot 14 dage: Her er Kombits vinder af lynhurtig projekt-konkurrence og 100.000 kroner

Det har taget Kombit blot 14 dage at finde en vinder af en projektkonkurrence om et nyt socialt frikort. Se vinderen her.

Artikel top billede

(Foto: Kombit/PR)

100.000 kroner. Og en ide i luften inden længe.

Sådan lyder den umiddelbare gevinst for det københavnske software-selskab Knowledge Cube, som Kombit efter en projektkonkurrence på blot 14 dage har udpeget som det selskab, der har leveret den bedste ide til et kommende såkaldt socialt frikort.

Den meget kort tidsfrist blev fastlagt, fordi frikortet skal være klart allerede 1. januar 2019. Løsningen skal i første omgang køre i to år.

”Jeg er glad for, at vi er lykkes med at gennemføre en projektkonkurrence på 14 dage. Det er en interessant måde til at få et digitaliseringsprojekt hurtigt ud over rampen, og det er noget, som vi er meget interesseret i hos Kombit og kommunerne,” siger Inge Speiermann-Vognsen.

Kombit oplyser til Computerworld, at blot to virksomheder afleverede forslag i kølvandet på den meget korte tidsfrist.

Selskabet peger på, at begge forslag var ‘meget kvalificerede løsningsforslag’ og at selskabet i lyset af den meget korte tidsfrist er godt tilfreds med hele forløbet.
Det sociale frikort skal gøre det muligt for socialt udsatte danskere at tjene op til 20.000 kroner om året, uden at det får konsekvenser for bestemte ydelser.

KL og Kombit skal nu udvikle en fælleskommunal it-løsning, der skal anvendes af både borgere, virksomheder og det offentlige.

“Knowledge Cube har beskrevet en løsning, der på en let og simpel måde kan understøtte arbejdet i kontakten mellem den udsatte borger og virksomheden samtidig med, at løsningen er bygget til at sikre databeskyttelseskriterier på en enkel og passende måde” meddeler markeds- og innovationschef i Kombit, Inge Speiermann-Vognsen.

Konkurrencen blev udskrevet for blot 14 dage siden i form af en såkaldt ‘frivillig mini-projektkonkurrence.’

Knowledge Cubes projektide skal nu danne ramme om en udbudsproces, der skal munde ud i en aftale i løbet af den kommende måned om udviklingen af den endelige løsning.

”Tempoet i den kommende proces stiller store krav til en både leverandøren og til Kombit, men vi har lagt en realistisk tidsplan, der får os i mål med en løsning i version 1.0., så vi er klar til at gå i luften 1. januar 2019,” siger Inge Speiermann-Vognsen.

Bag Knowledge Cube, der har godt 40 medarbejdere, står CEO Danny Dyrmann Christensen, der også ejer selskabet.

Knowledge Cube havde i fjor en bruttofortjeneste på godt 26 millioner kroner og landede et drifsresultat på godt tre millioner kroner.

Ifølge Kombit er arbejdet igangsat på bestilling fra Børne- og Socialministeriet.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S