Hvordan kunne KMD ikke vide noget om problematisk udflytning af data? Rivalen Schultz spurgte staten om lov i 2017 og fik nej

Interview: Schultz, der er KMD's konkurrent som leverandør af it-systemer til landets jobcentre, har hele tiden vidst, at de personfølsomme data, som nu 32 danske kommuner i strid med en aftale har sendt til Holland, ikke må sendes ud af landet. Schultz forespurgte selv staten om muligheden for at drifte fra udlandet i oktober 2017. Det afviste staten.

Premium Kun for abonnenter

Det får du i artiklen

  • Læs hvorfor Schultz's hele tiden har været klar over, at DFDG-data ikke må forlade Danmark
  • Se hvordan staten afviste Schultz, da selskabet forhørte sig om muligheden for at sende de pågældende data ud af landet
  • Indblik i fremtidsplanerne hos Schultz
  • Se selskabets holdning til krigsreglen
1.406
7:15 min
Det er på ingen måde nyt for KMD's konkurrent Schultz, at særligt følsomme data som cpr-numre, navne og adresser på borgere mellem 15 og 80 år fra landenes jobcentre ikke må sendes ud af landet.

Mens det Microsoft Azure-baserede KMD Momentum, der driftes fra Amsterdam, fra nytår bruges af 44 kommuner, vil 54 danske kommuner på det tidspunkt bruge Schultz's konkurrende løsning Fasit.

Vil du gerne læse resten? Bliv abonnent

Hvad er Computerworld Premium? Se gratis artikel her

Allerede abonnent?

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Prøv Premium i en måned

19,-

eksklusiv moms

Køb nu
1 måned 195,-
12 måneder 1.795,-

Første måned koster 19 kroner. Herefter er prisen 195 kroner pr. måned. Alle priser er eksl. moms. Med moms er prisen hhv. 23,75 kroner for første måned og herefter 243,75 kroner pr. måned samt 2.243,75 kroner for 12 måneder. Automatisk fornyelse af abonnement.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

1 Premium-indhold

Kendt dansk trafik-app virker igen som før: Har lukket ned for Frank Rasmussens adgang til data

0 Premium-indhold

IBM nægter at overtage overenskomstforpligtelser for outsourcede KMD-medarbejdere

0 Premium-indhold

Herning Kommune kæmper med at inddrage borgerne i udviklingen af ny it: "Viljen og ordene er der, men det tager tid," siger it-chef

0 Premium-indhold

Fem vigtige CRM-trends, som det er værd at holde øje med

0 Premium-indhold

Afsløring: KMD kalder det "ny viden" - men selskabet har kendt til problematisk udflytning af persondata siden 2014


Premium
Kendt dansk trafik-app virker igen som før: Har lukket ned for Frank Rasmussens adgang til data
Interview: Saphe har stoppet for telerigmanden Frank Rasmussens adgang til trafik-appens data. Det er sket på utraditionel vis, men betyder, at Fartkontrol.nu-appen igen fungerer som før. "Beskyldningerne var rigtige nok, men vi har lukket ned, så vi kan se, at Hopper ikke tager vores data længere," lyder det fra Saphe.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.