Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester

Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.

Artikel top billede

(Foto: Google.com)

Google vil fremover opkræve et gebyr af alle producenter af Android-telefoner, som vil have adgang til Play Store og andre Google-apps som Maps og YouTube.

Beslutningen kommer i kølvandet på sommerens kæmpebøde fra EU.

Her blev Google dømt til at betale 4,3 milliarder euro i bøde for at misbruge sin dominans på Android-scenen til at fremme anvendelsen af selskabets egen browser, Chrome.

Det kan du læse mere om her: EU bekræfter rekord-bøde til Google: En kæmpe lussing på 32 milliarder kroner

Google har ikke tidligere opkrævet penge for Android og selskabets apps, da indtjeningen er kommet fra den meget omfattende brug af Chrome og annoncebetalte Search, som er blevet sikret via præ-installationen på Android-telefonerne.

Men dommen tvinger altså Google til at fjerne bundlingen af Chrome-browseren, Play Store og andre apps.

Det nye gebyr er således udformet specifikt til at dække den indtægtsnedgang, som Google nu står over for, når selskabets ændrer sine hidtidge aftaler med de store smartphone-producenter som Samsung og Huawei.

De skal fremover betale en licens til Google, hvis de på kommende Android-telefoner vil tilbyde brugerne adgang til Play Store, Maps, YouTube og andre apps, som Google ejer.

“Præ-installationen af Google Search og Chrome hjalp os sammen med vores apps til at finansiere udviklingen og den gratis distribution af Android. Vi indfører nu en ny licens-aftale for smartphones og tablet-computere i EEA [‘european economic area’, red],” lyder det fra Google i denne blogpost.

‘Android vil forblive gratis og open source,” skriver selskabet endvidere.

Google understreger desuden, at Chrome og Search fortsat vil være gratis at inkludere på telefonerne.

Det nye gebyr træder i kraft 29. oktober og kommer til at dække alle Android-devices, der fra denne dag sendes på markedet i EU.

Fast gebyr

Det fremgår ikke, hvor meget gebyret vil blive på, men der bliver tale om en flat rate for hver smartphone-model.

Og det vil blive helt op til de enkelte smartphone-producenter, om de vil sende regningen direkte videre til slutbrugerne - eller betale den ud fra egen kasse og finde beløbene andre steder.

Ændringen betyder også, at smartphone-producenterne får mulighed for at anvende såkaldte ‘forked’ versioner af Android - altså ‘hjemmebyggede’, uafhængige versioner af Android i modsætning til de ‘store’ og industrielt godkendte versioner fra de store smartphone-producenter.

Det gælder eksempelvis Amazons Fire, som er Android-baseret, men ikke kompatibel med Googles apps og Play Store, som her kun kan tilgås via en browser.

Smartphone-producenterne må dog ikke anvende Android-brandet, hvis de anvender en ‘forked’ version af styresystemet.

Beslutningen åbner også en lem for rivaliserende søgemaskiner som eksempelvis Microsofts Bing.

Læs også:

EU's rekordbøde rammer Google på bundlinjen - men omsætningen overgår alle forventninger

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S