Microsoft: Næsten alle store danske virksomheder er i gang med kunstig intelligens - men halter på implementeringen

Danske virksomheder ligger i front, når det handler om AI-projekter, viser ny undersøgelse. Men implementeringen halter dog stadig. Og brugen er stadig simpel.

Artikel top billede

Spørger man 25 af Danmarks største virksomheder, så er de langt fremme med brugen af kunstig intelligens (AI) i forhold til andre store virksomheder i Europa.

Det viser en undersøgelse udarbejdet af EY på vegne af Microsoft.

96 procent af de adspurgte virksomheder svarer, at de er i gang med et AI-projekt. Gennemsnittet for de øvrige europæiske lande ligger på 71 procent.

Læs også: Dansk Microsoft-boss opfordrer til skarpere regulering af markedet for kunstig intelligens

De danske virksomheders position i forhold til AI overrasker dog ikke hos Microsoft.

“Danske virksomheder er traditionelt set hurtige og gode til at tage ny teknologi til sig og drage nytte af den, og det er rapporten med til at understrege. Det er for mig virkelig glædeligt, at vi ligger i den europæiske top i forhold til at kaste os ud i AI-projekter, da det har så stort potentiale på tværs af industrier. Det er netop vigtig at komme i gang og lære af sine erfaringer undervejs,” siger Nana Bule, COO i Microsoft Danmark i en pressemeddelelse.

Kun 8 procent er på avanceret stadie

Men selvom Danmark er langt fremme i forhold til andre europæiske virksomheder, så halter det dog stadig med at få implmenteringen helt på plads.

Læs også: Markedet for AI eksploderer: Så mange milliarder bliver der brugt på løsninger baseret på kunstig intelligens

Ifølge undersøgelsen er 52 procent af de danske virksomheder nemlig fortsat i pilotfasen og har altså endnu ikke fuldt implementeret teknologien.

“Selv om mange danske virksomheder er gode til at sætte AI-projekter i gang, ser vi også, at de har svært ved at komme videre fra pilotfasen. Og det kan hæmme konkurrenceevnen på sigt. For at komme fra pilot til produkt peger virksomhederne på, at de har brug for kompetencer inden for data management og en tydeligere digital ledelse og retning i virksomhederne,” lyder det fra Nana Bule.

Læs også: Danmark risikerer at sakke bagud på kunstig intelligens: Nu er regeringen nu på vej med den første national AI-strategi

Samtidig svarer kun otte procent af de danske virksomheder, at selskabet bruger AI på et avanceret stadie. Her ligger det europæiske gennemsnit på 23 procent.

AI bliver brugt i forretningen

Danske virksomheder er ifølge undersøgelsen foran deres europæiske konkurrenter på flere områder.

Men særligt inden for forskning skiller danske virksomheder sig ud.

AI-teknologien bliver nemlig brugt af 56 procent af de adspurgte virksomheder i forsknings- og udviklingsarbejdet. Det europæiske gennemsnit er 36 procent.

Derudover fremhæver Microsoft selv, at 60 procent af de danske AI-projekter er drevet som en kombination af it-projekter og forretningsstyrede initiativer.

Læs også: Microsofts medarbejdere protesterer: Vil ikke være med til at lægge computerkraft til amerikansk AI-krig

Det sammer gælder i gennemsnit for 45 procent af de europæiske virksomheder.

“Det er en særlig styrkeposition for danske virksomheder, at AI-projekterne er kommet tættere på kerneforretningen og ikke primært lever i IT-afdelingen. Her skiller vi os markant ud fra de andre europæiske lande. Det er helt afgørende for de danske virksomheders succes, at AI-projekterne tager udgangspunkt i de forretningsmæssige udfordringer og muligheder – og forankres bredt i organisationen, hvis vi for alvor skal have gennembrud inden for kunstig intelligens de kommende år,” siger Nana Bule.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Csis Security Group A/S

Senior Director, People & Culture

Københavnsområdet

TV2

iOS udvikler til TV 2 Teknologi

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

Midtjylland

Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening søger en IT-projektleder

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S