Microsoft: Næsten alle store danske virksomheder er i gang med kunstig intelligens - men halter på implementeringen

Danske virksomheder ligger i front, når det handler om AI-projekter, viser ny undersøgelse. Men implementeringen halter dog stadig. Og brugen er stadig simpel.

Artikel top billede

Spørger man 25 af Danmarks største virksomheder, så er de langt fremme med brugen af kunstig intelligens (AI) i forhold til andre store virksomheder i Europa.

Det viser en undersøgelse udarbejdet af EY på vegne af Microsoft.

96 procent af de adspurgte virksomheder svarer, at de er i gang med et AI-projekt. Gennemsnittet for de øvrige europæiske lande ligger på 71 procent.

Læs også: Dansk Microsoft-boss opfordrer til skarpere regulering af markedet for kunstig intelligens

De danske virksomheders position i forhold til AI overrasker dog ikke hos Microsoft.

“Danske virksomheder er traditionelt set hurtige og gode til at tage ny teknologi til sig og drage nytte af den, og det er rapporten med til at understrege. Det er for mig virkelig glædeligt, at vi ligger i den europæiske top i forhold til at kaste os ud i AI-projekter, da det har så stort potentiale på tværs af industrier. Det er netop vigtig at komme i gang og lære af sine erfaringer undervejs,” siger Nana Bule, COO i Microsoft Danmark i en pressemeddelelse.

Kun 8 procent er på avanceret stadie

Men selvom Danmark er langt fremme i forhold til andre europæiske virksomheder, så halter det dog stadig med at få implmenteringen helt på plads.

Læs også: Markedet for AI eksploderer: Så mange milliarder bliver der brugt på løsninger baseret på kunstig intelligens

Ifølge undersøgelsen er 52 procent af de danske virksomheder nemlig fortsat i pilotfasen og har altså endnu ikke fuldt implementeret teknologien.

“Selv om mange danske virksomheder er gode til at sætte AI-projekter i gang, ser vi også, at de har svært ved at komme videre fra pilotfasen. Og det kan hæmme konkurrenceevnen på sigt. For at komme fra pilot til produkt peger virksomhederne på, at de har brug for kompetencer inden for data management og en tydeligere digital ledelse og retning i virksomhederne,” lyder det fra Nana Bule.

Læs også: Danmark risikerer at sakke bagud på kunstig intelligens: Nu er regeringen nu på vej med den første national AI-strategi

Samtidig svarer kun otte procent af de danske virksomheder, at selskabet bruger AI på et avanceret stadie. Her ligger det europæiske gennemsnit på 23 procent.

AI bliver brugt i forretningen

Danske virksomheder er ifølge undersøgelsen foran deres europæiske konkurrenter på flere områder.

Men særligt inden for forskning skiller danske virksomheder sig ud.

AI-teknologien bliver nemlig brugt af 56 procent af de adspurgte virksomheder i forsknings- og udviklingsarbejdet. Det europæiske gennemsnit er 36 procent.

Derudover fremhæver Microsoft selv, at 60 procent af de danske AI-projekter er drevet som en kombination af it-projekter og forretningsstyrede initiativer.

Læs også: Microsofts medarbejdere protesterer: Vil ikke være med til at lægge computerkraft til amerikansk AI-krig

Det sammer gælder i gennemsnit for 45 procent af de europæiske virksomheder.

“Det er en særlig styrkeposition for danske virksomheder, at AI-projekterne er kommet tættere på kerneforretningen og ikke primært lever i IT-afdelingen. Her skiller vi os markant ud fra de andre europæiske lande. Det er helt afgørende for de danske virksomheders succes, at AI-projekterne tager udgangspunkt i de forretningsmæssige udfordringer og muligheder – og forankres bredt i organisationen, hvis vi for alvor skal have gennembrud inden for kunstig intelligens de kommende år,” siger Nana Bule.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S