Microsoft: Næsten alle store danske virksomheder er i gang med kunstig intelligens - men halter på implementeringen

Danske virksomheder ligger i front, når det handler om AI-projekter, viser ny undersøgelse. Men implementeringen halter dog stadig. Og brugen er stadig simpel.

Artikel top billede

Spørger man 25 af Danmarks største virksomheder, så er de langt fremme med brugen af kunstig intelligens (AI) i forhold til andre store virksomheder i Europa.

Det viser en undersøgelse udarbejdet af EY på vegne af Microsoft.

96 procent af de adspurgte virksomheder svarer, at de er i gang med et AI-projekt. Gennemsnittet for de øvrige europæiske lande ligger på 71 procent.

Læs også: Dansk Microsoft-boss opfordrer til skarpere regulering af markedet for kunstig intelligens

De danske virksomheders position i forhold til AI overrasker dog ikke hos Microsoft.

“Danske virksomheder er traditionelt set hurtige og gode til at tage ny teknologi til sig og drage nytte af den, og det er rapporten med til at understrege. Det er for mig virkelig glædeligt, at vi ligger i den europæiske top i forhold til at kaste os ud i AI-projekter, da det har så stort potentiale på tværs af industrier. Det er netop vigtig at komme i gang og lære af sine erfaringer undervejs,” siger Nana Bule, COO i Microsoft Danmark i en pressemeddelelse.

Kun 8 procent er på avanceret stadie

Men selvom Danmark er langt fremme i forhold til andre europæiske virksomheder, så halter det dog stadig med at få implmenteringen helt på plads.

Læs også: Markedet for AI eksploderer: Så mange milliarder bliver der brugt på løsninger baseret på kunstig intelligens

Ifølge undersøgelsen er 52 procent af de danske virksomheder nemlig fortsat i pilotfasen og har altså endnu ikke fuldt implementeret teknologien.

“Selv om mange danske virksomheder er gode til at sætte AI-projekter i gang, ser vi også, at de har svært ved at komme videre fra pilotfasen. Og det kan hæmme konkurrenceevnen på sigt. For at komme fra pilot til produkt peger virksomhederne på, at de har brug for kompetencer inden for data management og en tydeligere digital ledelse og retning i virksomhederne,” lyder det fra Nana Bule.

Læs også: Danmark risikerer at sakke bagud på kunstig intelligens: Nu er regeringen nu på vej med den første national AI-strategi

Samtidig svarer kun otte procent af de danske virksomheder, at selskabet bruger AI på et avanceret stadie. Her ligger det europæiske gennemsnit på 23 procent.

AI bliver brugt i forretningen

Danske virksomheder er ifølge undersøgelsen foran deres europæiske konkurrenter på flere områder.

Men særligt inden for forskning skiller danske virksomheder sig ud.

AI-teknologien bliver nemlig brugt af 56 procent af de adspurgte virksomheder i forsknings- og udviklingsarbejdet. Det europæiske gennemsnit er 36 procent.

Derudover fremhæver Microsoft selv, at 60 procent af de danske AI-projekter er drevet som en kombination af it-projekter og forretningsstyrede initiativer.

Læs også: Microsofts medarbejdere protesterer: Vil ikke være med til at lægge computerkraft til amerikansk AI-krig

Det sammer gælder i gennemsnit for 45 procent af de europæiske virksomheder.

“Det er en særlig styrkeposition for danske virksomheder, at AI-projekterne er kommet tættere på kerneforretningen og ikke primært lever i IT-afdelingen. Her skiller vi os markant ud fra de andre europæiske lande. Det er helt afgørende for de danske virksomheders succes, at AI-projekterne tager udgangspunkt i de forretningsmæssige udfordringer og muligheder – og forankres bredt i organisationen, hvis vi for alvor skal have gennembrud inden for kunstig intelligens de kommende år,” siger Nana Bule.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Folkekirkens Nødhjælp

ERP IT System Owner

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car