Efter årelangt juridisk slagsmål: Samsung betaler millioner i erstatning til kræftramte medarbejdere

Samsung har efter flere års juridisk slagsmål accepteret at betale kompensation de medarbejdere, der er blevet alvorligt syge af at arbejde på selskabets fabrikker i Sydkorea.

Artikel top billede

Samsung har besluttet sig for at kompensere en række nuværende og tidligere medarbejdere, der er blevet ramt af leukæmi, også kendt som blodkræft, efter at have arbejdet på selskabets sydkoreanske chip-fabrikker.

Beslutningen fra Samsung sætter dermed en stopper for et årelangt juridisk slagsmål, der har varet siden 2007, hvor en tidligere medarbejder på en af de pågældende Samsung-fabrikker døde af blodkræft som følge af at have arbejdet på en Samsung-fabrik.

Samsung er af et panel blevet pålagt at betale de medarbejdere, der er blevet syge af arbejde på virksomhedens fabrikker, økonomisk kompensation.

Det skriver Reuters.

Læs også: Ny rekord: Aldrig har Samsung tjent så mange penge - men telefonforretningen går ikke for godt

Hver medarbejdere får lidt under 1 million kroner

Samsung er blevet dømt til at betale alle tidligere medarbejdere, der er blevet syge af den kemiske eksponering, 150 millioner sydkoreanske won - svarende til omkring 850.000 kroner.

Samsung skal betale alle medarbejdere, der har været udsat for den kemiske eksponering på Samsungs fabrikker siden 1984.

Den sydkoreanske aktivistgruppe Sharp oplyste i 2015, at gruppen var opmærksom på, at omkring 200 ansatte var blevet syge af arbejde på Samsungs anlæg, og 70 af dem var døde.

Navnenyt fra it-Danmark

Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo