Schweizere køber århusiansk softwarefirma

Det schweiziske selskab Esmertec har købt den århusianske softwareudvikler OOVM for et uoplyst millionbeløb. En virtuel maskine udviklet af de fire stiftende dataloger fra Aarhus Universitet skal nu øge markedspotentialet for schweiziske Esmertec, som satser på software indlejret i alle slags apparater. Det er anden gang, direktør Lars Bak sælger et iværksætterfirma for millioner.

Schweiziske Esmertec har købt Århus-udvikleren OOVM og selskabets platform til softwareudvikling, som forventes klar i en færdig version i slutningen af året.

De to selskaber ønsker ikke at oplyse købsprisen.

OOVM blev stiftet i 2002 af Lars Bak og tre andre dataloger fra Aarhus Universitet, som alle er eksperter i Java og virtuelle maskiner.

Fortsætter i Århus
Efter salget fortsætter OOVM's fire stiftere med at arbejde i Århus, og direktør Lars Bak er glad for, at selskabets virtuelle maskine og softwareplatform nu får en chance for at komme ud på verdensmarkedet.

- Jeg brænder for teknologi, og for mig er succesfølelsen i at få produktet ud meget stort. Jeg er glad for, at det også lykkes denne gang, siger han.

Det er anden gang, at Lars Bak er med til at udvikle en virtuel maskine for senere at sælge den videre.

Han var i 1997 med til at sælge firmaet Longview Technologies og selskabets virtuelle maskine Hotspot til sin tidligere arbejdsgiver Sun Microsystems for omkring 130 til 140 millioner kroner.

Han blev i Sun indtil 2002, hvor han igen brød ud af selskabet for at udvikle en ny virtuel maskine - denne gang i selskabet OOVM.

Gode synergier
- Lars og hans hold er et stort aktiv for Esmertec. Med dem har vi helt klart et af de bedste hold i verden af eksperter inden for Java virtuelle maskiner og indlejret softwareudvikling, siger Anne-Marie Larkin, teknisk chef hos Esmertec.

Salget til det scweiziske selskab passer Lars Bak fint, fordi det schweiziske selskab har en verdensomspændende salgsorganisation, som nu skal afsætte OOVM's softwareplatform.

Samtidig mener han, at de to selskabers produkter passer fint sammen, fordi der ikke er noget overlap.

Esmertec producerer indlejret Java - mest til mobiltelefoner - og softwaren kan køre på systemer, der fylder fra 512 kilobyte og opefter. OOVM's platform baseret på sproget Smalltalk passer ind i systemer helt ned til 128 kilobyte.

- Der er en fin synergi mellem de to selskaber, mener Lars Bak.

Produktet snart færdigt
Han forventer, at OOVM har et færdigt produkt klar i slutningen af året. Det bliver en platform til at udvikle indlejrede systemer, og de potentielle kunder til produktet er store softwarehuse og chipproducenter.

De skal bruge OOVM's softwareplatform til at udvikle indlejret software til elektroniske apparater som mobiltelefoner, hi-fi-udstyr, håndholdte computere, MP3-afspillere og legetøj.

Når produkterne er koblet op mod internettet, kan OOVM's softwareplatform sørge for at opdatere softwaren, uden at produkterne skal genstartes eller indsendes til fabrikanten.

Inden salget til Esmertec har OOVM levet af penge fra ventureselskabet Incuba Venture.

Det århusianske selskabs navn, OOVM, står for ObjektOrienteret Virtuel Maskine.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digitaliseringsledelse 2.0

Anvendelsen af digital teknologi i virksomheder er under en radikal transformation. Det kan du få fuld indsigt i på denne unikke konference hvor vi sætter fuldt fokus på den afgørende digitaliseringsledelse.

18. december 2018 | Læs mere


ESDH / ECM - Optimal og effektiv data- og dokumenthåndtering

Med ECM kan indsamle, tilgå og styre informationer på tværs af virksomhedens systemer. Du får overblikket over alt fra dokumenter, video- og lydfiler til mails og andet indhold gennem hele livscyklussen. Få inspiration til din egen ECM-løsning, til hvordan du sikrer høj datakvalitet på tværs i organisationen og hvordan du tænker ESDH/ECM ind i hele den digitale arbejdsplads.

23. januar 2019 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

24. januar 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Danske Tradeshift foretager nyt stort europæisk opkøb: "Der en spændt feststemning i luften. Nu skal vi tilbage og fejre det med hele teamet"
Den danske it-succes Tradeshift har foretaget et opkøb af det belgiske selskab Babelway. Det er et strategisk opkøb, der skal sikre, at Tradeshift frem mod en senere børsnotering.
CIO
Tag med på Computerworlds store lederkonference og mød de danske top-CIO'er, som bygger de nye it-afdelinger
Anvendelsen af digital teknologi og organiseringen af it-afdelinger er under radikal transformation. På konferencen Digitaliseringsledelse 2.0 kan du møde de CIO'er fra Bankdata, Adform og Rockwool, som står i spidsen for teknologi-adoptionen.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.