Forbrugerombudsmanden anmelder fire danske webshops til politiet

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt fire danske webshops, der ifølge ombudsmanden har været lidt for smarte med deres brug af abonnementsordninger.

Artikel top billede

Photo by rawpixel on Unsplash (Foto: Photo by rawpixel on Unsplash)

Abonnementsmodeller og fordelsklubber oplever en stigende popularitet i e-handelskredse, hvor flere og flere virksomheder lader sig inspirere af Amazons succes med det abonnementsbaserede Prime-koncept.

Men ifølge forbrugerombudsmanden er fire danske webshops nu gået for langt i deres brug af abonnementsmodellerne, og derfor bliver de nu politianmeldt af Forbrugerombudsmanden.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Det drejer sig om butikkerne bilablau.dk, flipsu.dk, ophoerspriser.dk samt pluus.dk

Læs også: Sådan undgår du at blive "amazoned": Den danske e-handels-branche har fem råd til dig, der frygter at blive kørt over af mægtige Amazon

Overrasket over tilbagevendende betaling

De bliver politianmeldt efter, at Forbrugerombudsmanden har modtaget flere klager fra forbrugere, der efter at have handlet hos butikkerne har oplevet, at der efterfølgende er blevet hævet et månedligt beløb på deres konto.

Det skyldes, at forbrugerne ikke har opdaget, at deres køb i webshoppen var betinget af, at de tegnede et månedligt abonnement på mellem 89 kroner og 139 kroner om måneden.

Denne type abonnementsmodeller er ikke i sig selv et problem.

Men Forbrugerombudsmanden vurderer, at butikkerne ikke har gjort forbrugerne tydeligt nok opmærksom på, at de med købet også tilmelder sig en abonnementsordning.

”Et stigende antal webbutikker tilbyder produkter med rabat til forbrugere, der vil betale et løbende abonnement for at kunne handle hos dem. Hvis ikke webbutikkerne oplyser tydeligt om abonnementet, er det vildledende. Det er vores vurdering, at webbutikkerne heller ikke kan anvende forbrugernes betalingskortoplysninger, da forbrugerne jo kun kan autorisere beløbet, de bliver oplyst om,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen ifølge en pressemeddelelse.

Læs også: Amazon, nye indkøbsvaner og nye ideer driver kæmpe-transformation i Coop - hør hvordan i Tech fra Toppen

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Kromann Reumert

    Legal Tech & AI Engineer

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Skåne

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job