Facebooks annonceplatform i kaos få dage inden Black Friday

I flere timer var der tirsdag enorme problemer hos Facebooks reklameplatform Ads Manager. Nedbruddet har været skyld i, at flere brugere og virksomheder ikke har kunnet oprette eller købe annoncer på det sociale medie.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Anthony Quintano, CC BY 2.0)

Facebooks Ads Manager, der giver brugere mulighed for at oprette og købe annoncer på Facebook, var i går tirsdag nede i flere timer. Det sker få dage inden Thanksgiving, Black Friday og Cyber Monday, der er nogle af de allerstørste indkøbsdage.

Det skriver CNBC og flere andre medier.

Nedbruddet medvirkede til, at brugere og annoncører ikke kunne oprette eller købe reklamer på Facebook, Facebooks app, Messenger og Instagram.

Det forlyder, at nogle brugere og annoncører havde problemer med servicen i op til otte timer.

"Jeg har arbejdet med sociale medier i over fem år og er stødt på nedbrud her og der. Men dette er med længder det største nedbrud, som jeg har oplevet indtil nu," lyder det fra en social strategi- og driftsdirektør hos MediaCrossing til Business Insider.

Flere kilder melder om problemer med at se statistik for reklamer, redigere i live reklamer eller sætte nye kampagner i gang, imens problemerne varede.

Læs også: Efter Facebook-hack: Sådan undersøger du om din konto er blevet hacket

Nedbrud sker op til kæmpe indkøbsdage

En kilde har overfor Business Insider fortalt, at han aldrig før har oplevet annonceplatforme være nede så tæt på de store indkøbsdage i form af Thanksgiven, Black Friday og Cyber Monday.

Ifølge Marketingland, der har været i kontakt med Facebook, er problemet med Ads Manager løst, men der kan stadig forekomme problemer.

"Vi har løst det underliggende problem, men annoncører kan stadig opleve sporadiske problemer, som bør være forbedret i løbet af de næste par timer. Vi er opmærksomme på, at problemet kom på et vigtigt tidspunkt i året for mange annoncører og undskylder for eventuelle forstyrrelser, det har medført," skriver en talsperson fra Facebook til Marketingland i morges dansk tid.

Nedbruddet bør ifølge en talsperson fra Facebook ikke have haft betydning for reklamer, der var igangsat inden problemerne.

Black Friday og Cyber Monday er traditionelt de største indkøbsdage i USA. Cyber Monday var den største online shoppingdag i USA's historie med online køb for omkring 43 milliarder kroner.

Læs også: Facebook kan have mistet én million europæiske brugere som følge af GDPR

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S