Mads Rebsdorf, administrerende direktør for Visma E-conomic, vil indføre en anden forretningsmodel end den, man kender fra de fleste nye cloud-løsninger. Foto: Christoffer Lund-Hansen

Visma E-conomic varsler ny forretningsmodel: Jo mindre kunderne bruger systemet – jo mere skal de betale

Interview: "Det er ikke pay as you go, men pay for what you get." Sådan beskriver Visma E-conomics danske topchef regnskabprogrammets nye forretningsmodel, der går stik imod den nye branchestandard.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Indblik i den nye forretningsmodel for Visma E-conomic
  • Læs hvordan regnskabsprogrammet vil formidle den nye forretningsmodel til kunderne
  • Indsigt i årsagerne bag selskabets nye tankegang
587
3 min
I en tid hvor cloud-transformationer af forretningsapplikationer har skabt en ny standard, hvor kunderne skal betale efter forbrug, har regnskabsprogrammet Visma E-conomic valgt at gå den modsatte vej.

Kort sagt: Jo mindre kunderne bruger Visma E-conomics løsninger, jo mere skal de betale.

Målet er faktisk, at kunderne skal bruge systemerne så lidt som muligt.

Det fortæller Visma E-conomics, administrerende direktør, Mads Rebsdorf til Computerworld.

"Det langsigtede mål er, at vores kunder skal bruge vores systemer så lidt som muligt. Kunderne skal betale efter, hvor meget værdi de får. Værdien i Visma E-conomics produkter handler om at fjerne administration. Så i virkeligheden skal kunderne betale for ikke at bruge vores systemer," siger Mads Rebsdorf.

Læs også: Erik Damgaard tabte mere end en milliard kroner på fem år: "Jeg skulle have købt E-conomic"

Pay for what you get
Forretningsmodellen skiller sig dermed ud fra den nye standard på markedet, der i høj grad er drevet efter pay as you go-princippet.

"Det er ikke pay as you go, men pay for what you get," siger Mads Rebsdorf.

Læs også: Visma E-conomic forsvarer nye forhøjede priser: "I min verden er det ikke en prisstigning, men en prisfastholdelse"

Han understreger, at det vil tage tid for Visma E-conomic at få kunderne sporet ind på det nye mindset, fordi kunderne skal indse, at de i virkeligheden skal betale for al den tid, som Visma E-conomic-løsningerne frigiver ved systemernes høje grad af automatisering.

"Det kræver, at vi uddanner kunderne. Spørgsmålet er om, man kan tage en højere pris for en bil med automatgear end en bil med manuelt gear. Der tror jeg godt, at man kan tage en højere pris for en bil med automatgear," siger Mads Rebsdorf, og fortsætter:

"Når vi leverer et redskab, der sparer 120.000 danske virksomheder for tre timer om måneden, så er vi nærmest oppe i tal, der giver udslag på Danmarks BNP."

Læs også: Visma e-conomic fjerner rabataftaler hos stribe af kunder: Vil sikre, at "prisen afspejler den værdi, som produktet giver"

"Vi vil gerne være kendt for noget andet end at være et regnskabsprogram"
Mads Rebsdorf forklarer, at det store mål for Visma E-conomic, der alene i år har landet omkring 25.000 nye kunder, er at få kunderne til at tænke på den Google Cloud-baserede tjeneste som mere end bare et regnskabsprogram.

Det skal blive til en kerne i kundernes virksomhed.

Læs også: Visma E-conomic varsler flere prisstigninger blot tre måneder efter opsigelse af rabataftaler: "Jeg har hverken respekt eller loyalitet over for Visma E-conomic mere"

"Kunderne skal ikke tænke på E-conomic som et regnskabsprogram, men som forretningsplatform, som kan løse en masse af deres behov. Vi skal skabe fleksibilitet, automatisere og gøre det nemt for dem at bruge relevante løsninger, så programmet bliver en kerne i virksomheden," siger han og tilføjer:

"Det kræver, at vi kommer væk fra regnskabsprogramparadigmet. Vi vil gerne være kendt for noget andet og mere end at være et regnskabsprogram."

Læs også: "Så kommer Microsoft og siger, at jeg kan få en milliard kroner, men det ændrer jo ikke mit liv så meget"


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Pandora-CIO har gennemført massiv cloud-migrering i foråret: "Vi har simpelthen foretaget en åben hjerteoperation under coronakrisen"

0 Premium-indhold

Skal du købe ny pc? Her er efterårets bedste bærbare til prisen

0 Premium-indhold

Opfinderen af programmet Matematikfessor stopper fem måneder efter million-salg: “Nu tager jeg tager al min erfaring og går ud i intetheden med den”

0 Premium-indhold

Datatilsynet ændrer i vigtig GDPR-vejledning til DPO'er efter tilsyns-besøg: Retter op på flere år gamle uklarheder

0 Premium-indhold

Kundeflugt fortsætter hos TDC: Har mistet 41.000 tv-kunder på tre måneder


Premium
Pandora-CIO har gennemført massiv cloud-migrering i foråret: "Vi har simpelthen foretaget en åben hjerteoperation under coronakrisen"
Interview: Ved årets udgang er 70 procent af Pandoras it-landskab flyttet i skyen. Dermed når CIO Peter Cabello Holmberg i mål med planerne fra sommeren 2020 trods coronakrisen. "Vi har gennemført en række massive migreringer her under coronakrisen," siger han.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Hvad skal der til for at opgradere fra Dynamics AX til 365?
En del virksomheder står - eller vil snart stå - over for et vigtigt valg. Skal vi opgradere fra Microsoft Dynamics AX til 365? I denne folder kan du se, hvordan du får det bedste beslutningsgrundlag med en struktureret proces for at analysere, klassificere og afveje alle de vigtige aspekter. DU FÅR BLANDT ANDET SVAR PÅ DISSE SPØRGSMÅL: • Hvorfor er forarbejdet vigtigt? • Hvilke områder skal afdækkes? • Hvordan kommer jeg i gang?