Danskernes forbrug på Black Friday flytter over på internettet: Mere end hver sjette køb blev foretaget i en webshop

Fredagens store udsalgsdag 'Black Friday' blev som ventet årets største handelsedag, men forbruget er flyttet til nettet og slår ikke sidste års forbrugsrekord.

Artikel top billede

Noget tyder på, at danskernes forbrug på Blanck Friday har nået toppen.

En opgørelse fra Nets viser nemlig, at danskernes dankortforbrug lå otte procent lavere fredag sammenlignet med sidste år.

Læs også: Tusindvis af fupbutikker: Pas på de forførende Black Friday-tilbud

“Med et Dankort forbrug på 1,94 milliarder kroner lander vi 8 procent under Black Friday 2017. Det er formentligt et udtryk for, at mange butikker i år havde valgt at sprede deres slagtilbud over flere dage,” siger Jeppe Juul-Andersen, direktør i Nets og ansvarlig for Dankort i en pressemeddelelse.

Dermed beholder 2017 rekorden som året, hvor danskerne brugte dankortet mest på Black Friday.

Men selvom forbruget var knap så stort i år, så ser det ud til, at web-butikkerne alligevel har fået mere vind i sejlene.

For mens dankortforbruget faldt i de fysiske butikker, så steg det til gengæld online.

Større forbrug på nettet

Danskernes dankortforbrug på internettet udgjorde nemlig 16,8 procent af det samlede forbrug fredag

Det er en stigning på 3,2 procentpoint i forhold til Black Friday i 2017.

“Mange danske butikker er gode til at imødekomme forbrugerens ønsker både online og offline. Derfor foregår Black Friday både i butikken og på webshoppen – hovedparten af Black Friday-omsætningen ender dog stadig i de fysiske butikker,” siger Tine Marie Andersen politisk konsulent i Dansk Erhverv i pressemeddelelsen.

Dermed er det mere end hver sjette køb der blev foretaget digitalt på fredagens store udsalgsdag.

Læs også: Massivt net-sammenbrud i Østjylland: Black Friday-udsalg truet

Hos web-butikken Zalando ser det ud til, at man mærker, at danskerne har ændret købe vaner.

Virksomheden slog sin egen rekord på Black Friday med to millioner ordrer, hvilket næsten er en fordobling af resultaterne i 2017.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Fredagens samlede forbrug ender på en femteplads over største handelsdage målt på dankortforbrug.

Sidste års Black Friday, der altså slog alle rekorder, endte med et dankortforbrug på 2,1 milliarder kroner.

I USA er det ellers typisk den såkaldte Cyber Monday der er den store handelsdag online. Det er første mandag efter Black Friday, hvor forbrugrne igen finder dankortet frem for at købe flere udsalgsvare.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car