Trods dansk modstand: Stadig liv i planer om EU-beskatning af Amazon, Apple og de andre giganter

Der er stadig liv i planerne om at indføre en EU-beskatning på tre procent af de digitale kæmper som Google, Facebook og Apple.

Artikel top billede

(Foto: © EC /)

I marts i år kom EU-Kommissionen med et forslag om at beskatte giganternes generelle digitale indtægter med netop tre procent.

Det kan du læse mere om her:
EU satser på at have ny tech-skat klar inden årets udgang: Her er nøglepunkterne i det store udspil

Baggrunden for forslaget var en mistanke om, at giganterne kanaliserede indtægter fra hele EU til de medlemslande med lavest beskatning for derved at holde skattebetalingen nede på et minimum.

Det forslag mødte en del modstand blandt andet fra Danmark, men også fra Sverige, Finland og Irland.

Tyskland havde også reservationer over for forslaget, og dermed endte det i en blindgyde, for alle 28 medlemslande skal være enige i den slags sager.

Også indtægter fra datalagerplads

Beskatningen ville også omfatte indtægter fra eksempelvis datalagerplads hos Google og indtægter fra køb og salg på Apples og Amazons onlineplatform.

Nu foreslår Tyskland og Frankrig i fællesskab, at beskatningen på tre procent kun skal ske af de digitale giganters indtægter fra online-annoncering.

Forslaget blev fremsat på et møde i dag mellem EU-landenes finansministre. Det skriver Reuters.

Forslaget vil dermed først og fremmest ramme Google og Facebook, da de to virksomheder har hovedparten af markedet for digital annoncering i EU.

Det oprindelige forslag fra Kommissionen var tænkt som en foreløbig foranstaltning, indtil en løsning på problemet kunne findes blandt alle medlemmer af den vestlige samarbejdsorganisation OECD.

I følge det nye forslag til en beskatning fra Frankrig og Tyskland vil det først træde i kraft fra januar 2021 og kun, hvis der ikke er fundet en bredere løsning, skriver Reuters.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S