Forbrugerrådet: Google Pay overtræder loven i Danmark

Googles betalingsløsning overtræder dansk lovgivning på flere punkter, mener Forbrugerrådet Tænk.

Artikel top billede

Googles betalingsløsning, Google Pay, blev lanceret i Danmark i slutningen af oktober, men ifølge Forbrugerrådet Tænk lever løsningen ikke op til de danske regler for betalingstjenester.

Det skriver Berlingske.

De danske regler på området stillet krav om, at det skal være tydeligt for forbrugerne, hvad deres data bliver brugt til, men det er ifølge Forbrugerrådet på ingen måde tydeligt, når man læser Google Pays vilkår, hvor der bliver henvist til fem forskellige servicevilkår.

Derudover mener Forbrugerrådet også, at Google åbner for at forbrugernes betalingsdata kan bruges til tjenester, der er rettet mod tredjepart, hvilket ifølge forbrugerorganisationen også vil være i strid med dansk lov.

”Google har en særlig formulering, som åbner op for, at data kan bruges til tjenester rettet mod tredjeparter. Det er meget klart i den danske lovgivning, at sådanne data kun må bruges til tjenester, der er direkte henvendt til forbrugeren,” siger Troels Hauer Holmberg, seniorøkonomi i Forbrugerrådet til Berlingske.

I en mail til Berlingske slår Google dog fast, at selskabet aldrig sælger data til tredjepart.

”Når data indsamles via Google Pay, sker det først og fremmest for at få produktet til at fungere, som det skal – og Google sælger dem aldrig til tredjepart. Google bruger heller ikke data i annonceøjemed, f.eks. til målretning af annoncer,« skriver Google i en e-mail til avisen.

Google Pay blev lanceret i Danmark den 30. oktober, hvor den tilgængelig for kunder hos Jyske Bank, Nordea og Danske Bank.

Læs også:
Guide: Sådan får du Google Pay på din mobil

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil