Forbrugerrådet: Google Pay overtræder loven i Danmark

Googles betalingsløsning overtræder dansk lovgivning på flere punkter, mener Forbrugerrådet Tænk.

Artikel top billede

Googles betalingsløsning, Google Pay, blev lanceret i Danmark i slutningen af oktober, men ifølge Forbrugerrådet Tænk lever løsningen ikke op til de danske regler for betalingstjenester.

Det skriver Berlingske.

De danske regler på området stillet krav om, at det skal være tydeligt for forbrugerne, hvad deres data bliver brugt til, men det er ifølge Forbrugerrådet på ingen måde tydeligt, når man læser Google Pays vilkår, hvor der bliver henvist til fem forskellige servicevilkår.

Derudover mener Forbrugerrådet også, at Google åbner for at forbrugernes betalingsdata kan bruges til tjenester, der er rettet mod tredjepart, hvilket ifølge forbrugerorganisationen også vil være i strid med dansk lov.

”Google har en særlig formulering, som åbner op for, at data kan bruges til tjenester rettet mod tredjeparter. Det er meget klart i den danske lovgivning, at sådanne data kun må bruges til tjenester, der er direkte henvendt til forbrugeren,” siger Troels Hauer Holmberg, seniorøkonomi i Forbrugerrådet til Berlingske.

I en mail til Berlingske slår Google dog fast, at selskabet aldrig sælger data til tredjepart.

”Når data indsamles via Google Pay, sker det først og fremmest for at få produktet til at fungere, som det skal – og Google sælger dem aldrig til tredjepart. Google bruger heller ikke data i annonceøjemed, f.eks. til målretning af annoncer,« skriver Google i en e-mail til avisen.

Google Pay blev lanceret i Danmark den 30. oktober, hvor den tilgængelig for kunder hos Jyske Bank, Nordea og Danske Bank.

Læs også:
Guide: Sådan får du Google Pay på din mobil

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job