Medie: Facebook har givet private samtaler og data om brugerne til Microsoft, Netflix og Amazon

Endnu engang er der kommet oplysninger frem om at Facebook deler flere oplysninger med deres samarbejdspartnere end man har fortalt brugerne om.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Anthony Quintano, CC BY 2.0)

Det allerede skandaleramte sociale medie Facebook har i flere år givet data om sine brugere til store teknologi-giganter som Microsoft, Spotify, Netflix og Amazon.

Det skriver New York Times i en ny rækker afsløringer om den sociale medie platform.

Gennem interviews med mere end 60 personer, der tidligere har været ansat hos Facebook og nogle af selskabets samarbejdspartnere har avisen fundet frem til flere oplysninger som Facebook har givet til sine samarbejdspartnere.

Læs også: Facebook skal til at sende kedelig besked til millioner af brugere: Vi beklager, men din konto er blevet misbrugt

Derudover har det amerikanske medie gennemgået hundredvis af dokumenter fra Facebook fra 2017.

Dermed har Facebook undtaget bestemte selskaber fra virksomhedens egne privatlivsregler.

Et af eksemplerne er, at Facebook gav Microsofts søgemaskine, Bing, adgang til navne på stort set alle 2,2 milliarder brugeres venner.

Læs også: Lækkede mail afslører: Her er fem tvivlsomme metoder Facebook benytter til at høste data

Derudover gav Facebook store selskaber som Netflix og Spotify adgang til at læse brugeres private samtaler.

Tech-giganter fik langt mere data end Cambridge Analytica

I marts blev det offentligt kendt, at Facebook havde delt data om 87 millioner brugere med analysefirmaet Cambridge Analytica.

De nye afsløringer fra New York Times viser dog, at det sociale medie har delt oplysninger om langt flere brugere til store tech-selskaber.

Læs også: Englænderne vil sende Zuckerberg et bødeforlæg på 4,2 millioner for Cambridge Analytica-skandalen

Ifølge det amerikanske medie fortalte Facebook aldrig brugerne direkte, at deres data blev videregivet til andre store selskaber.

Facebooks partnerskab med de store tech-giganter ser ud til at gå helt tilbage til 2010. Antallet af partnerskaber steg tilsyneladende så meget, at Facebook ifølge The New York Times byggede et værktøj der skulle holde styr på de mange data-aftaler.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Lessor Group

    Business Analyst for our Danløn Scrum team

    Københavnsområdet

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Impact Fund Denmark

    Head of IT – lead our digital transformation

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S