Medie: Facebook har givet private samtaler og data om brugerne til Microsoft, Netflix og Amazon

Endnu engang er der kommet oplysninger frem om at Facebook deler flere oplysninger med deres samarbejdspartnere end man har fortalt brugerne om.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Anthony Quintano, CC BY 2.0)

Det allerede skandaleramte sociale medie Facebook har i flere år givet data om sine brugere til store teknologi-giganter som Microsoft, Spotify, Netflix og Amazon.

Det skriver New York Times i en ny rækker afsløringer om den sociale medie platform.

Gennem interviews med mere end 60 personer, der tidligere har været ansat hos Facebook og nogle af selskabets samarbejdspartnere har avisen fundet frem til flere oplysninger som Facebook har givet til sine samarbejdspartnere.

Læs også: Facebook skal til at sende kedelig besked til millioner af brugere: Vi beklager, men din konto er blevet misbrugt

Derudover har det amerikanske medie gennemgået hundredvis af dokumenter fra Facebook fra 2017.

Dermed har Facebook undtaget bestemte selskaber fra virksomhedens egne privatlivsregler.

Et af eksemplerne er, at Facebook gav Microsofts søgemaskine, Bing, adgang til navne på stort set alle 2,2 milliarder brugeres venner.

Læs også: Lækkede mail afslører: Her er fem tvivlsomme metoder Facebook benytter til at høste data

Derudover gav Facebook store selskaber som Netflix og Spotify adgang til at læse brugeres private samtaler.

Tech-giganter fik langt mere data end Cambridge Analytica

I marts blev det offentligt kendt, at Facebook havde delt data om 87 millioner brugere med analysefirmaet Cambridge Analytica.

De nye afsløringer fra New York Times viser dog, at det sociale medie har delt oplysninger om langt flere brugere til store tech-selskaber.

Læs også: Englænderne vil sende Zuckerberg et bødeforlæg på 4,2 millioner for Cambridge Analytica-skandalen

Ifølge det amerikanske medie fortalte Facebook aldrig brugerne direkte, at deres data blev videregivet til andre store selskaber.

Facebooks partnerskab med de store tech-giganter ser ud til at gå helt tilbage til 2010. Antallet af partnerskaber steg tilsyneladende så meget, at Facebook ifølge The New York Times byggede et værktøj der skulle holde styr på de mange data-aftaler.

Annonceindlæg fra FPT Software

Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S