Globalt pc-salg falder: Her er årsagerne

Det globale pc-salg falder, efter flere kvartaler med vækst. Årsagen skal især findes i to tendenser.

Artikel top billede

Der blev i fjerde kvartal 2018 i alt i verden solgt 68,6 millioner pc’er, viser nye tal fra analysehuset Gartner.

Det svarer til en nedgang på 4,3 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i 2017.

I alt blev der i 2018 solgt 259,4 millioner pc’er, hvilket svarer til en nedgang på 1,3 procent i forhold til 2017.

Ifølge analysehuset er der dog spirende tegn på fremgang i 2018.

Faktisk var der vækst i pc-salget i både andet og tredje kvartal fulgt af nedgang i fjerde kvartal - ikke mindst på grund af en stor bølge af indkøb i erhvervslivet, som er for tiden er godt i gang med at opgraderes deres pc’er.

“Lige da efterspørgslen i pc-markedet begyndte at stige, løb vi ind i supply chain-udfordringer, da leverandørerne ikke kunne levere den ønskede mængde CPU’er,” lyder det fra Gartner.

Selskabet forventer, at efterspørgslen vil fortsætte på højt niveau et godt stykke ind i 2019.

Pc-salget blev herudover påvirket af uro på den politiske verdenssene-

“Politisk og økonomisk usikkerhed i visse lande har haft en kølende effekt på pc-efterspørgslen,” lyder det fra Gartner.

Selskabet peger på, at der ‘endda’ har været usikkerhed på det ellers stærke amerikanske marked, hvor små og mellemstore virksomheder nu regnes for at tilhøre gruppen af ‘sårbare kundegrupper.’

Desuden er julesalget ikke længere så stærk en faktor, som det hidtil har været.

Gartner peger på, at fjerde kvartal typisk er kvartalet, hvor små virksomheder i det såkaldte SOHO-segment (small office/home office), da de har brug for at brænde penge af, inden skatteårets afslutning til nytår.

Men i år har SOHO-køberne været tilbageholdende med at investere i nye produkter på grund af den politiske og økonomiske usikkerhed.

Læs også:

CPU-tørke rammer for alvor: Pc-producent indstiller produktionen i månedsvis

Intel kan ikke følge med: Mangel på CPU'er får pc-priserne til at stige på det værst tænkelige tidspunkt

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil