Aktienedtur får Martin Thorborg til at slå alarm: Nogle techselskabers prissætning er helt hjernedød

Ifølge Martin Thorborg afspejler de seneste års tårnhøje prissætning af it-selskaber, at tech-branchen helt har mistet sin realitetssans.

Artikel top billede

De seneste ugers nedtur for tech-aktier i hele verden, der især har ramt de såkaldte FAANG-aktier (Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google, red), kan få konsekvens for danske iværksættere med ambitioner om høje værdiansættelser eller lukrative salg.

Det skriver det danske erhvervsmedie Finans.

En af dem, der i øjeblikket ser med bekymring på udviklingen i tech-branchen er den danske serie-iværksætter Martin Thorborg.

”Når jeg ser på nogle nordiske tech-selskabers prissætning, er de helt hjernedøde. Nogle dele af tech-markedet har mistet sin realitetssans,” siger han til Finans med henvisning til, at selv startups med et par millioner i omsætning kan blive vurderet til over 100 millioner kroner.

Lavere salgspriser venter

Flere fra kilder hos de danske banker samt hos analytikere og tech-investorer oplyser til Finans, at de forudser, at danske startups kan forvente lavere salgspriser og mere beskedne værdiansættelser, hvis nedturen fortsætter.

Lignende meldinger lyder fra Nicolai Frisch, partner i Defacto Ventures, og Kurt Kara, aktiechef hos Maj Invest, der ifølge Finans også vurderer, at en fortsat nedtur vil gøre tech-investorerne mere varsomme, hvilket derfor også må forventes at få konsekvenser for værdiansættelser og eventuelle salgspriser.

Læs også: Martin Thorborg om sin nye tilværelse som lønmodtager: "Det er gået helt outstanding - selv om konference-opkaldene er røvsyge"

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job