Nyopdaget sikkerhedshul giver hackere adgang til 200 millioner Fortnite-konti

Sikkerhedsfirma har fundet et sikkerhedshul i det populære online-spil Fortnite. Det har givet hackere mulighed for at stjæle login- og kontooplysninger for alle 200 millioner brugere.

Artikel top billede

En sårbarhed i det populære online-spil Fortnite har betydet, at hackere har haft mulighed for at stjæle oplysninger fra samtlige 200 millioner brugere verden over.

Det er det israelske sikkerhedsfirma Check Point, der har fundet sårbarheden i spillet. Epic Games, der står bag Fortnite-spillet, er blevet informeret og har lukket hullet for hackerne igen.

“De nye sårbarheder vi har fundet, giver hackere adgang til en enorm mængde private informationer, som i dette tilfælde også potentielt involverer mange mindreårige helt ned til 8-10 år, som ofte slet ikke er opmærksomme på denne type af trusler,” lyder det fra Check Point.

Læs også: Fortnite tjener mere end 16 millioner kroner om dagen selvom spillet er gratis

Sårbarheden betød, at hackere kunne få fat på alle brugeres loginoplysninger alene ved at få dem til at klikke på et phishing-link.

Epic Games brugte nemlig et såkaldt Single Sign-On-system, der giver brugerne mulighed for at logge ind gennem andre programmer som eksempelvis Facebook eller Google.

Men tre fejl i systemet betød, at hackere kunne omdiregere trafikken og på den måde overtage brugernes konto.

Ny mulighed for hackere

Fordi mange af brugerne også er børn, så er rådet fra Check Point særligt rettet mod forældrene.

Læs også: Fortnite dumper Google Play Store: Vil ikke aflevere 30 procent af omsætningen til Google

“Et af de bedste råd til forældre er at sætte sig ind, i hvad deres børn foretager sig online og lære dem om sikker adfærd på nettet, hvilket både gælder for Fortnite og brugen af andre spil og apps."

Fortnite udmærker sig ved, at spillet som udgangspunkt er gratis og, brugerne i vid udstrækning har mulighed for at spille med hinanden på tværs af platforme.

Ifølge Check Point åbner den type onlinebasserede spil dog op for en række nye mulighederne for verdens hackere.

“Opdagelsen af de nye sikkerhedshuller viser, at cloudbaserede spil og apps er meget sårbare overfor cyberangreb, hvor hackerne i stigende grad går efter de enorme mængder følsomme kundedata, som ligger i skyen,” lyder det fra Check Point.

Læs også:

Selskabet bag Fortnite er nu knap 100 milliarder kroner værd

Sikkerhedsfirma finder alvorlige sårbarheder i overvågningskamera: Producent har ikke lukket hul trods flere advarsler

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S