Fortnite tjener mere end 16 millioner kroner om dagen selvom spillet er gratis

Det populære online spil Fortnite blev i september sidste år gratis for brugerne, men det har ikke stadset den enorme pengestrøm til udviklerne bag spillet.

Artikel top billede

16,7 millioner kroner kan man tjene om dagen på dans og kostumer. Det er i hvert fald tilfældet for spilproducenten Epic Games, der står bag det populære online-spil Fortnite.

Det skriver erhvervsmediet Finans.

Spillet har 125 millioner brugere på verdensplan, der siden september ellers har kunnet spille spillet helt gratis.

Alligevel er der blevet solgt kostumer og nye bevægelser til brugernes karakterer for svimlende beløber.

Læs også: Skat slår fast: Esport og computerspil er sportsgrene

Ifølge Bo Kampmann Walther, lektor i medievidenskab på Syddansk Universitet, er der flere grunde til Fortnites succes.

“Markedet har været præget af spilfranchises, som har været nogle forholdsvis store og komplicerede spil. Fortnite har været en kontrast, der forener det afslappede ved, at man kan tage en hurtig bane samtidig med muligheden for at blive ved og ved med at spille,” siger lektoren til Finans.

Læs også: "Jeg arbejder på at konstruere computerspil, som lærer af tidligere gennemspilninger og som giver spilleren en ny oplevelse hver gang"

Desuden kan man spille Fortnite på tværs af de fleste platforme, og er altså i mindre grad afhængig af, om dine venner bruger en anden spil-platform end dig selv.

Droppede Google Play Store

Epic Games' store succes med spillet har også betydet, at når Fortnite inden for kort tid udkommer til Android-telefoner, så kan det ikke downloades i Google Play Store.

Begrundelsen bag beslutningen var, at Googles pris på 30 procent af indtjeningen, for at udbyde spillet var "uforholdsmæssigt" dyr i forhold til Googles indsats.

Læs også: Fortnite dumper Google Play Store: Vil ikke aflevere 30 procent af omsætningen til Google

"Epic vil gerne have et direkte forhold til vores kunder på alle platforme, hvor det er muligt. Det fantastiske ved internettet og den digitale revolution er netop, at dette er muligt. Nu er fysiske butikker og andre mellemled ikke længere nødvendigt," skriver Tim Sweeney i en mail til The Verge.

Ifølge Finans kommer Epic Games til at have en omsætning på 21 milliarder dollars for 2018.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S