Danske robotvirksomheder skal skynde sig: Har et kort vindue til at ramme Kina

Kina buldrer frem med en fart, der gør, at de succesfulde danske robotvirksomheder skal skynde sig, hvis de skal nå at få fodfæste på det kinesiske kæmpemarked.

Artikel top billede

Den succesfulde danske robot-industri skal skynde sig, hvis de skal nå at få fodfæste på det boomende kinesiske marked, der i dag suger mere end hver tredje industrirobot til sig, skriver Finans.

Budskabet kommer fra forfatter Christina Boutrup, som har skrevet en bog om den store tech-revolution i Kina.

Hun henviser til, at Kina har et erklæret mål om at ville være førende i verden inden for robotteknologi i 2025. Og det skal tages meget seriøst.

Til Finans siger en række af robotvirksomhedernes ledelser, at de er opmærksomme på udfordringen, og at de opfordrer til, at de små danske virksomheder tænker strategisk og udnytter mulighederne i Kina.

“For mange af dem, der har et produkt, der er interessant for det kinesiske marked, giver det mening at arbejde sammen med en kinesisk investor, der kan være med til at bringe deres produkt ud på det kinesiske marked,” siger Mikkel Christoffersen, business manager i Odense Robotics.

Læs også:

Mangel på arbejdskraft kan tvinge Universal Robots væk fra Danmark: "Vores ejere er ikke religiøse med, hvor vi skal ligge henne"

Fynske robotvirksomheder begejstrer Silicon Vally-sværvægter: Vil etablere ny dansk venturefond på to milliarder kroner

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    EXCHANGE Driftskonsulenter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil