Telenor har tabt 127.000 mobilkunder i Danmark på et år - men lander bedste resultat i årevis

Telenor tabte i 2018 ikke mindre end 127.000 mobilkunder i Danmark. Alligevel lander selskabet det bedste resultat i årevis. “Vi har ryddet op i kundebasen og lukket en række forældede og urentable produkter,” lyder det fra direktør Jesper Hansen.

Artikel top billede

Jesper Hansen, administrerende direktør i Telenor Danmark. (Foto: Telenor) (Foto: Telenor/PR)

Telenor kommer ud af 2018 med det bedste resultat i fem år, meddeler selskabet.

Indtjeningen lander på 862 millioner kroner, hvilket svarer til en forbedring på 27 procent i forhold til 2017.

Tabt 127.000 kunder

Det stærkt forbedrede resultat kommer, selv om selskabet i 2018 har måtte vinke farvel til ikke mindre end 127.000 mobilkunder.

Størstedelen af disse er dog offentlige kunder, som Telenor måtte sige farvel til, da selskabet i 2017 ikke genvandt udbuddet om levering af mobiltelefoni til det offentlige - en ordre med ialt 80.000 kunder.

Det kan du læse mere om her: TDC vinder kæmpe-aftale: Skal levere telefoni og data til 80 kommuner og staten.

De resterende skyldes blandt andet oprydning, meddeler Telenor.

”Vi har ryddet op i kundebasen og lukket en række forældede og urentable produkter i forbindelse med introduktion af nye,” lyder fra selskabets administerende direktør, Jesper Hansen.

Han peger på, at omkring 12.000 mobilkunder er røget ud som følge af det, som han kalder for ‘oprydning af inaktive abonnementer og gamle umoderne produkter.’

De resterende omkring 11.000 skyldes et fald på mobilt bredbånd.

“Dette påvirker helt forventeligt vores kundeantal, men er et led i en bevidst strategi om at levere produkter, der matcher vores kernemålgruppers behov,” siger Jesper Hansen.
Han erklærer sig ‘meget tilfreds’ med resultatet og den høje indtjening, der er ‘altafgørende for’, at Telenor kan fortsætte med at udvikle forretningen.

Telenor meddeler desuden, at selskabet har nedbragt omkostningerne med omkring 10 procent - blandt andet med et fokus på at simplificere og digitalisere forretningen med selvbetjeningsløsninger og lignende.

Dette arbejde har selskabet været i gang med i længere tid.

Læs også:

Telenor Danmark følger sin plan: Har tabt 28.000 kunder - men skovler penge ind efter massive effektiviseringer

Telenor Danmarks indtjening stiger med 21 procent efter massive effektiviseringer

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Folkekirkens Nødhjælp

    ERP IT System Owner

    Københavnsområdet

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly