Telenor har tabt 127.000 mobilkunder i Danmark på et år - men lander bedste resultat i årevis

Telenor tabte i 2018 ikke mindre end 127.000 mobilkunder i Danmark. Alligevel lander selskabet det bedste resultat i årevis. “Vi har ryddet op i kundebasen og lukket en række forældede og urentable produkter,” lyder det fra direktør Jesper Hansen.

Artikel top billede

Jesper Hansen, administrerende direktør i Telenor Danmark. (Foto: Telenor) (Foto: Telenor/PR)

Telenor kommer ud af 2018 med det bedste resultat i fem år, meddeler selskabet.

Indtjeningen lander på 862 millioner kroner, hvilket svarer til en forbedring på 27 procent i forhold til 2017.

Tabt 127.000 kunder

Det stærkt forbedrede resultat kommer, selv om selskabet i 2018 har måtte vinke farvel til ikke mindre end 127.000 mobilkunder.

Størstedelen af disse er dog offentlige kunder, som Telenor måtte sige farvel til, da selskabet i 2017 ikke genvandt udbuddet om levering af mobiltelefoni til det offentlige - en ordre med ialt 80.000 kunder.

Det kan du læse mere om her: TDC vinder kæmpe-aftale: Skal levere telefoni og data til 80 kommuner og staten.

De resterende skyldes blandt andet oprydning, meddeler Telenor.

”Vi har ryddet op i kundebasen og lukket en række forældede og urentable produkter i forbindelse med introduktion af nye,” lyder fra selskabets administerende direktør, Jesper Hansen.

Han peger på, at omkring 12.000 mobilkunder er røget ud som følge af det, som han kalder for ‘oprydning af inaktive abonnementer og gamle umoderne produkter.’

De resterende omkring 11.000 skyldes et fald på mobilt bredbånd.

“Dette påvirker helt forventeligt vores kundeantal, men er et led i en bevidst strategi om at levere produkter, der matcher vores kernemålgruppers behov,” siger Jesper Hansen.
Han erklærer sig ‘meget tilfreds’ med resultatet og den høje indtjening, der er ‘altafgørende for’, at Telenor kan fortsætte med at udvikle forretningen.

Telenor meddeler desuden, at selskabet har nedbragt omkostningerne med omkring 10 procent - blandt andet med et fokus på at simplificere og digitalisere forretningen med selvbetjeningsløsninger og lignende.

Dette arbejde har selskabet været i gang med i længere tid.

Læs også:

Telenor Danmark følger sin plan: Har tabt 28.000 kunder - men skovler penge ind efter massive effektiviseringer

Telenor Danmarks indtjening stiger med 21 procent efter massive effektiviseringer

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil