Apple kendte til alvorlige Facetime-problemer: Ventede mere end en uge med at reagere

I mere end en uge var Apple bekendt med Facetime-fejlen, der giver mulighed for at aflytte andre brugere uden, at de ved det.

Artikel top billede

Fra en 14-årig fyr i Arizona den 19. januar opdagede, at noget i Facetime app'en ikke var helt som det burde til, at en af verdens største virksomheder, Apple, tog affære, gik der mere end en uge.

Det skriver The New York Times.

Den unge amerikanske knægt opdagede, at han kunne lytte med på sin vens telefon, før kammeraten overhovedet havde accepteret hans opkald.

Drengens mor, Michele Thompson, dokumenterede fejlen og sendte den til Apple dagen efter, men hørte ikke noget fra Apple Support.

Læs mere her: Kæmpe sikkerhedsbrist i iOS og MacOS: Du kan blive aflyttet via Facetime-appen

Moren forsøgte at række ud til Apple via andre kanaler som e-mail, fax og de sociale medier men uden held.

Fredag tog Apple så de indledende skridt til at handle på morens opfordring ved at bede hende om at reportere problemet som en såkaldt "bug".

Det var dog først i går mandag, at Apple fortalte om problemet og meldte ud, at man arbejdede på at løse det.

Apple's lange reaktionstid har fået bekymringerne til at spire angående virksomhedens arbejde med sikkerhed, der ellers profileres højt og indbefatter initiativer som dusører til godsindede hackere, der fortæller Apple om uheldige sikkerhedshuller.

Mandag oplyste Apple selv, at en løsning på problemet bliver sendt ud som softwareopdatering i løbet af ugen.

Læs mere her: Apple trækker software-opdatering til Apple Watch tilbage efter blot to dage

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S