Apple kendte til alvorlige Facetime-problemer: Ventede mere end en uge med at reagere

I mere end en uge var Apple bekendt med Facetime-fejlen, der giver mulighed for at aflytte andre brugere uden, at de ved det.

Artikel top billede

Fra en 14-årig fyr i Arizona den 19. januar opdagede, at noget i Facetime app'en ikke var helt som det burde til, at en af verdens største virksomheder, Apple, tog affære, gik der mere end en uge.

Det skriver The New York Times.

Den unge amerikanske knægt opdagede, at han kunne lytte med på sin vens telefon, før kammeraten overhovedet havde accepteret hans opkald.

Drengens mor, Michele Thompson, dokumenterede fejlen og sendte den til Apple dagen efter, men hørte ikke noget fra Apple Support.

Læs mere her: Kæmpe sikkerhedsbrist i iOS og MacOS: Du kan blive aflyttet via Facetime-appen

Moren forsøgte at række ud til Apple via andre kanaler som e-mail, fax og de sociale medier men uden held.

Fredag tog Apple så de indledende skridt til at handle på morens opfordring ved at bede hende om at reportere problemet som en såkaldt "bug".

Det var dog først i går mandag, at Apple fortalte om problemet og meldte ud, at man arbejdede på at løse det.

Apple's lange reaktionstid har fået bekymringerne til at spire angående virksomhedens arbejde med sikkerhed, der ellers profileres højt og indbefatter initiativer som dusører til godsindede hackere, der fortæller Apple om uheldige sikkerhedshuller.

Mandag oplyste Apple selv, at en løsning på problemet bliver sendt ud som softwareopdatering i løbet af ugen.

Læs mere her: Apple trækker software-opdatering til Apple Watch tilbage efter blot to dage

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job