Apple skal forklare sin langsomme reaktion efter alvorlig sikkerhedsbrist

Tim Cook skal nu forklare, hvorfor Apple ikke reagerede hurtigere, da man opdagede en sikkerhedsbrist i Facetime appen, der gav mulighed for at aflytte iPhone-brugere.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Computerworld)

Et udvalg i den amerikanske kongres kræver nu, at Tim Cook forklarer, hvorfor Apple var så længe om at reagere på sikkerhedsproblemerne bag Facetime-appen.

Det skriverZDNet.com

Sikkerhedsbristen betød, at man kunne aflytte andre iPhone-brugere ved at starte et gruppeopkald.

Læs mere her: Kæmpe sikkerhedsbrist i iOS og MacOS: Du kan blive aflyttet via Facetime-appen

Det er den amerikanske kongres' energi- og handelsudvalg, der nu kræver, at Tim Cook forklarer Apples reaktionstid efter selskabet blev bekendt med problemet.

“Som et første skridt mener vi, at det er vigtigt, at Apple er transparente om deres undersøgelse af Facetime-sårbarheden, og om de tiltag selskabet tager for at beskytte sine forbrugere,” lyder det fra udvalget.

De amerikanske politikere forventer at få et skrifteligt svar fra Tim Cook inden 19. februar.

Kendte til fejl i mere end en uge

Sikkerhedsbristen blev opdaget af en 14-årig fyr fra Arizona, der efterfølgende kontaktede den amerikanske iPhone-producent for at gøre opmærksom på sårbarheden.

Efterfølgende er det dog kommet frem, at Apple blev gjort opmærksom på fejlen mere end en uge før, man valgte at fortælle om problemet og offentliggjorde at man arbejdede på en løsning.

Apple har efterfølgende måtte udskyde den bebuddet softwareopdatering, der skulle løse problemet.

Den forventes at være klar i løbet af næste uge, meddelte selskabet mandag.

Læs også:

Apple kendte til alvorlige Facetime-problemer: Ventede mere end en uge med at reagere

Apples kriseopdatering udskudt: Kommer først en uge senere

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S