Apple skal forklare sin langsomme reaktion efter alvorlig sikkerhedsbrist

Tim Cook skal nu forklare, hvorfor Apple ikke reagerede hurtigere, da man opdagede en sikkerhedsbrist i Facetime appen, der gav mulighed for at aflytte iPhone-brugere.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Computerworld)

Et udvalg i den amerikanske kongres kræver nu, at Tim Cook forklarer, hvorfor Apple var så længe om at reagere på sikkerhedsproblemerne bag Facetime-appen.

Det skriverZDNet.com

Sikkerhedsbristen betød, at man kunne aflytte andre iPhone-brugere ved at starte et gruppeopkald.

Læs mere her: Kæmpe sikkerhedsbrist i iOS og MacOS: Du kan blive aflyttet via Facetime-appen

Det er den amerikanske kongres' energi- og handelsudvalg, der nu kræver, at Tim Cook forklarer Apples reaktionstid efter selskabet blev bekendt med problemet.

“Som et første skridt mener vi, at det er vigtigt, at Apple er transparente om deres undersøgelse af Facetime-sårbarheden, og om de tiltag selskabet tager for at beskytte sine forbrugere,” lyder det fra udvalget.

De amerikanske politikere forventer at få et skrifteligt svar fra Tim Cook inden 19. februar.

Kendte til fejl i mere end en uge

Sikkerhedsbristen blev opdaget af en 14-årig fyr fra Arizona, der efterfølgende kontaktede den amerikanske iPhone-producent for at gøre opmærksom på sårbarheden.

Efterfølgende er det dog kommet frem, at Apple blev gjort opmærksom på fejlen mere end en uge før, man valgte at fortælle om problemet og offentliggjorde at man arbejdede på en løsning.

Apple har efterfølgende måtte udskyde den bebuddet softwareopdatering, der skulle løse problemet.

Den forventes at være klar i løbet af næste uge, meddelte selskabet mandag.

Læs også:

Apple kendte til alvorlige Facetime-problemer: Ventede mere end en uge med at reagere

Apples kriseopdatering udskudt: Kommer først en uge senere

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsanalytiker søges: Skab bro mellem IT og forretning i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S