Ny NemLogin-løsning bliver måneder forsinket: NNIT har tekniske problemer

NNIT har problemer med etableringen af ny driftsplatform til NemLog-in. Projektet udskydes næsten fire måneder.

Artikel top billede

NNIT har så store problemer med etableringen af den ny driftsplatform til NemLog-in, at hele projektet nu forsinkes i næsten fire måneder.

Det var oprindeligt planen, at arbejdet med at etablere den nye driftsplatform til løsningen skulle have været færdigt i begyndelsen af december.

Men løsningen er nu først klar i slutningen af marts, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.

Ifølge styrelsen skyldes forsinkelsen ‘tekniske udfordringer hos leverandøren,’ som altså er NNIT.

Digitaliseringsstyrelsen udspecificerer ikke, hvad de tekniske udfordringer konkret består af.

NNIT vandt i foråret opgaven som driftsleverandør af NemLog-in foran konkurrenterne CSC; CGI og Netic i de kommende syv år i ordre til 175 millioner kroner.

NNIT har også opgaven i dag, og selvom der dermed reelt er tale om en videreførelse af løsningen med NNIT som både nuværende og kommende leverandør, skal løsningen altså flyttes over på en ny platform.

“Den kørende driftsplatform for NemLog-in er velfungerende, og udskydelsen af go-live for den nye platform vil hverken få betydning for tjenesteudbydere eller brugere,” lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.

Til ITWatch siger Digitaliseringsstyrelsens direktør, Adam Lebech, at NNIT kun er skyld i en del af forsinkelsen.

“Oven i det har Digitaliseringsstyrelsen vurderet, at det var bedst placere go live efter det marts-peak, hvor hovedparten af danskerne skal se, hvor meget de skal have tilbage i skat,” siger han.

Læs også: NNIT vinder udbud til 175 millioner kroner foran CSC, CGI og Netic.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S