Minister lover at dyr husleje for telemaster ikke må forhindre 5G-udrulning

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Christian Lilleholt (V) lover, at der vil være en smidig adgang til det kommende 5G-netværk. Det skal være slut med opskruede lejepriser for at stille master op.

Artikel top billede

Der må ikke blev spændt ben for at udbrede 5G-netværket for hele landet, garanterer ministeren, der er ansvarlig for området, energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Christian Lilleholt (V).

Lang sagsbehandling og opskruede lejepriser må med andre ord ikke stå i vejen for, at 5G-netværket bliver udrullet i hele landet hurtigst muligt.

Det skriver Berlingske.

Læs også: Telebranchen: Dyr ‘husleje’ for telemaster rammer udrulningen af 5G

“Hvis vi skal have succes med at rulle 5G ud i hele landet, er der brug for at modne efterspørgslen. Det er en enorm opgave, som ingen kan løfte alene. Den skal ske i tæt samarbejde mellem teleselskaber, udstyrsproducenter, erhvervslivet, forskningslivet og de offentlige myndigheder,“ sagde ministeren ifølge avisen og fortsætter:.

“Blandt andet er der behov for at sætte et stort antal antenner op. Regeringen vil arbejde for, at der bliver smidig adgang til at sætte nye antenner op og skabe en større klarhed om reguleringen på området.”

Orderne faldt da ministeren torsdag indledte en høring på Christiansborg om netop det kommende 5G netværk.

TDC har blandt andet andre tidligere advaret imod, at det sætter en stopper for udrulningen af 5G-netværket, hvis ikke kommunerne sænker 'huslejen' for telemasterne.

Regeringen har også selv udskudt auktioner for frekvensbåndene 700 MHz, 900 MHz og 2.300 MHz flere gange. Det har også haft betydning for TDC's 5G planer, lød det tidligere på ugen i Computerworld.

”På 5G-området står vi i den situation, at udbuddet af de frekvensbånd, der skal bruges til at anvende 5G endnu ikke er blevet færdige. Derfor afventer vi stadigvæk en kommende 5G-spektrum-auktion,” lyder forklaringen fra finansdirektør Stig Pastwa.

Læs også:

Dansk erhvervsliv jubler over regeringens 5G-plan: Den største usikkerhed bliver dog først afgjort senere på året

Telenor aktiverer sin første 5G-baserede mast herhjemme i midten af København: Her er Telenors 5G-plan med masten

Læses lige nu

    Event: Årets CISO 2026

    Sikkerhed | København

    Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

    22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

    Sarah Warm

    IFS Danmark A/S

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo