Mærsk og IBM står næsten alene med blockchain-platform: Men forventer snart gennembrud

A.P. Møller-Mærsk og IBM står fortsat stort set alene med deres fælles blockchain-platform, Tradelens. Men rederiet forventer snarligt gennembrud på det internationale rederimarked.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

A.P. Møller-Mærsk og IBM har endnu ikke fået ret mange rederier til at tage deres fælles blockchain-platform, Tradelens, til sig.

Men 2019 skal være året, hvor det kommer til at ske, lyder det fra rederiet i Børsen.

“Det er en platform, som kun er rigtig interessant, når alle er med. Det mest kritiske er at få så mange rederier med som muligt. Nu har vi 11, men vi mangler fortsat nogle af de store. Hvis vi får en eller to af dem, kommer resten," siger topchef Søren Skou til avisen.

Mærsk og IBM har ifølge avisen mere end 100 samarbejdsaftaler om platformen med havneoperatører, myndigheder og lignende. Men der er kun en enkelt betalende kunde, nemlig Procter & Gamble.

Hertil kommer, at konkurrenterne CMA CGM og Cosco Shipping har udviklet en lignende platform.

Ifølge Børsen er flere skeptiske over for Tradelens. De ønsker en åben platform og ikke en, hvor en enkelt part er meget dominerende.

Det var fremme allerede i december, at IBM og Mærsk kæmpede med at skaffe opbakning til Tradelens.

Det kan du læse mere om her: Opbakningen til Mærsk og IBM’s blockchain-platform smuldrer

Du kan læse mere om Tradelens her: Mærsk og IBM's blockchain-projekt har nu været på prøve i 12 måneder: Her er resultaterne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job