Nets scorer milliardaftale: Skal levere afløseren til nem-ID

Betalingsmastodonten Nets vinder udbuddet om ’MitID’, afløseren til nem-ID.

Artikel top billede

(Foto: Jacob Wittorf)

Betalingsgiganten Nets, som i dag står bag blandt andet Dankortet og Betalingsservice, vinder et milliardudbud om afløseren til id-løsningen nem-ID.

Med den nye aftale sikres et afgørende skridt på vejen mod en fremtidssikret digital identitetsinfrastruktur på tværs af den offentlige og private sektor i Danmark, lyder det fra digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

"Med MitID sørger vi for, at den nationale, digitale infrastruktur også fremadrettet vil være et stærkt fundament for det digitale Danmark. Samtidig sikrer vi, at brugerne fortsat kun har ét sikkert, digitalt ID, som de er trygge ved at bruge. Det er en vigtig brik i den gode relation mellem offentlige myndigheder, borgere og virksomheder," siger direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Rikke Hougaard Zeberg.

Farvel til nøglekortet

Med den nye ID-løsning, vil brugerne primært benytte MitID via en app, i lighed med NemID's eksisterende Nøgleapp. Dertil kommer en række fysiske identifikationsmidler, som skal imødekomme forskellige specifikke behov.

Med MitID's debut vil det fysiske Nøglekortet udfases.

MitID vil fungere overalt i EU, hvor det vil kunne benyttes hos andre europæiske landes offentlige e-services.

De virksomheder der i dag benytter NemID til Erhverv, vil fremover kunne samle alle aftaler i en NemLog-in.

Med MitID vil medarbejdere kunne bruge deres private MitID på deres arbejdsplads eller forening.

Nets forgyldes

I den nye aftale skal Nets varetage udvikling og drift af Nem-ID over en tiårig periode med mulighed for forlængelse i to år.

MitID-kontrakten har en samlet værdi på 939 millioner kroner. Nets DanID A/S er blevet vurderet til at være bedst blandt bud fra DXC og Gemalto.

Digitaliseringstyrelsen meddeler, at Nets er blevet valgt ud fra en omhyggelig vurdering baseret på objektive kriterier som kvalitet, leveringssikkerhed og pris.

MitID vil i følge planen debutere i sommeren 2021, hvor en overgangsperiode på ni måneder igangsættes. Her vil begge både MitId og NemID fungere samtidigt, mens Nem-ID brugere flyttes over til MitID.

Se også: Nets DanID vinder kæmpekontrakt til kvart milliard kroner: Skal levere næste NemLogin-løsning til danskerne

Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger |

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27 maj 2027 | Gratis deltagelse

Everllence

Head of Digital Solutions

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-specialister til WAN, Routing og Switching

Nordjylland

Green Power Denmark

It-chef med udviklingsfokus

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S