Nets scorer milliardaftale: Skal levere afløseren til nem-ID

Betalingsmastodonten Nets vinder udbuddet om ’MitID’, afløseren til nem-ID.

Artikel top billede

(Foto: Jacob Wittorf)

Betalingsgiganten Nets, som i dag står bag blandt andet Dankortet og Betalingsservice, vinder et milliardudbud om afløseren til id-løsningen nem-ID.

Med den nye aftale sikres et afgørende skridt på vejen mod en fremtidssikret digital identitetsinfrastruktur på tværs af den offentlige og private sektor i Danmark, lyder det fra digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

"Med MitID sørger vi for, at den nationale, digitale infrastruktur også fremadrettet vil være et stærkt fundament for det digitale Danmark. Samtidig sikrer vi, at brugerne fortsat kun har ét sikkert, digitalt ID, som de er trygge ved at bruge. Det er en vigtig brik i den gode relation mellem offentlige myndigheder, borgere og virksomheder," siger direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Rikke Hougaard Zeberg.

Farvel til nøglekortet

Med den nye ID-løsning, vil brugerne primært benytte MitID via en app, i lighed med NemID's eksisterende Nøgleapp. Dertil kommer en række fysiske identifikationsmidler, som skal imødekomme forskellige specifikke behov.

Med MitID's debut vil det fysiske Nøglekortet udfases.

MitID vil fungere overalt i EU, hvor det vil kunne benyttes hos andre europæiske landes offentlige e-services.

De virksomheder der i dag benytter NemID til Erhverv, vil fremover kunne samle alle aftaler i en NemLog-in.

Med MitID vil medarbejdere kunne bruge deres private MitID på deres arbejdsplads eller forening.

Nets forgyldes

I den nye aftale skal Nets varetage udvikling og drift af Nem-ID over en tiårig periode med mulighed for forlængelse i to år.

MitID-kontrakten har en samlet værdi på 939 millioner kroner. Nets DanID A/S er blevet vurderet til at være bedst blandt bud fra DXC og Gemalto.

Digitaliseringstyrelsen meddeler, at Nets er blevet valgt ud fra en omhyggelig vurdering baseret på objektive kriterier som kvalitet, leveringssikkerhed og pris.

MitID vil i følge planen debutere i sommeren 2021, hvor en overgangsperiode på ni måneder igangsættes. Her vil begge både MitId og NemID fungere samtidigt, mens Nem-ID brugere flyttes over til MitID.

Se også: Nets DanID vinder kæmpekontrakt til kvart milliard kroner: Skal levere næste NemLogin-løsning til danskerne

Navnenyt fra it-Danmark

Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S

Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS