Telia-direktør ser positivt på udfald af frekvensauktionen: "Med de nye frekvenser kan vi fortsætte udviklingen af vores landsdækkende mobilnetværk"

Telias direktør er godt tilfreds med resultatet af den netop afsluttede frekvensauktion. TT-netværket, som er Telia og Telenors fælles infrastrukturselskab, betaler 107,6 millioner kroner for andelene af 5G-frekvenser.

Artikel top billede

Morten Bentzen, administrerende direktør i Telia Danmark. (Foto: Kristian Brasen / Kristian Brasen)

Telias danske direktør ser positivt på udfaldet af auktionen om 5G-frekvenserne, der netop er blevet offentliggjort.

"Med de nye frekvenser kan vi fortsætte udviklingen af vores landsdækkende mobilnetværk, der med mere end 4.300 antennepositioner er Danmarks største," skriver Morten Bentzen, administrerende direktør i Telia Danmark, i en pressemeddelelse.

TDC kom ud som den helt store vinder af auktionen, hvilket du kan læse mere om her: Her er vinderne af licens-auktionen over Danmarks første 5G-supernet

Telia og Telenor er via et fællesejet infrastrukturselskab, TT-Netværket, blevet tildelt frekvenser i 700 Mhz- og 900 Mhz-frekvensbåndene.

Prisen for de nyerhvervede frekvenser ligger på 106,7 millioner kroner, fremgår det af meddelelsen.

Licenserne vil være gyldige i 20 år for 700-MHz-båndet og 15 år for 900 MHz-båndet.

Læs mere: Telenor-direktør ‘godt tilfreds’ med netop afgjort frekvens-auktion: Telia og Telenor bød kun på udvalgte frekvenser

TT-Netværket har valgt ikke at byde på 2300 MHz-frekvensbåndet i den nærværende auktion.

"Telia indleder livetest af 5G-teknologi i andet kvartal af 2019. Det vil give værdifuld indsigt frem mod vores kommercielle lancering af fremtidens mobilnetværk, som bliver markeds- og efterspørgselsstyret”, skriver Morten Bentzen yderligere i meddelsen.

Læses lige nu

    Event: Årets CISO 2026

    Sikkerhed | København

    Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

    22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    IFS Danmark A/S har pr. 2. marts 2026 ansat Marlene Gudman som HR Business Partner. Hun skal især beskæftige sig med HR i Danmark og Norden og lede udvalgte internationale HR-projekter. Hun kommer fra en stilling som Nordic Lead HR Business Partner hos Salesforce. Hun har tidligere beskæftiget sig med international HR med fokus på udvikling af og udfordringer i HR ud fra et forretningsperspektiv. Nyt job

    Marlene Gudman

    IFS Danmark A/S

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job