København Kommunes kæmpe Office 365-projekt til 60 millioner lå ubrugt hen i ni måneder

Problemerne med udrulningen af København Kommunes store Office 365-projekt har længe været kendt, men kommer regningen. Københavns Kommunes betalte 60 millioner kroner for Office 365, men størstedelen af software-licenserne blev slet ikke brugt i op til ni måneder efter købet.

Artikel top billede

Københavns Kommune betalte 60 millioner for tre års brug af Microsoft Office 365-licenser til 10.000 ansatte i kommunen, men selvom den første betaling allerede faldt i juli 2017, blev størstedelen af software-licenserne først taget i brug op til ni måneder senere.

Det skriver Berlingske på baggrund af en aktindsigt.

Ifølge mediets oplysninger betyder det, at Københavns Kommune, ifølge har betalt mindst ti millioner kroner for software, der ikke er blevet brugt.

Læs også: 'Kunne du tænke dig at bruge dit it-system noget mere?' Sådan transformerer Formpipe selskabet fra uforudsigeligt engangssalg til forudsigelig abonnementsforretning

Den oprindelige plan var, at alle licenser skulle være taget i brug inden for fem måneder efter indkøbet, men den plan blev efterfølgende justeret til en målsætning om, at alle licenserne var taget i brug et år efter indkøbet.

En af årsagerne til, at softwaren lå ubrugt i så lang tid var, at Københavns Kommune skulle udskifte 5.300 computere, da de ikke var stærke nok til at kunne trække Office 365, ligesom medarbejdernes uddannelse i at bruge systemet også kom sent i gang i foråret 2018.

"Ingen vidste, da man godkendte projektet, hvor stort det endte med at blive, og hvor store forandringer det medførte," fortalte digitaliseringschef hos Socialforvaltningen i Københavns Kommune, Ina Corydon til Computerworld, i februar, da Computerworld satte fokus på det problemfyldte projekt.

Det kan du læse mere om her: Office 365-projekt i Københavns Kommune blev en stor mundfuld: Der manglede penge og en konkret plan - projektet blev langt større end forventet

MOLIO Erhvervsdrivende Fond

IT-projektleder

Københavnsområdet

Unik System Design A/S

QA Engineer for AI-first development

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vil du være med til at forme fremtidens digitale løsninger i Forsvaret?

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo