Microsoft vil have GDPR-lov i USA: Se hvorfor her

Microsoft har intensiveret lobbyarbejdet i USA med henblik på at få GDPR indført. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld.dk)

Mens årsdagen for GDPR-start nærmer sig, er en senioradvokat hos Microsoft nu ude og anbefale den amerikanske Kongres at implementere et lignende sæt GDPR-regler.

Det skriver Zdnet.com.

"På trods af den store interesse i at kontrollere persondata fra amerikanske forbrugere, har USA endnu ikke valgt den samme linje som EU og andre nationer rundt om i verden ved at gennemføre national lovgivning, der tager højde for, hvordan folk bruger teknologi i deres hverdag," lyder det fra Julie Brill, tidligere kommissær for US Federal Trade Commission og i øjeblikket deputy general counsil hos Microsoft.

Ud over EU har lande som Brasilien, Kina, Indien, Japan, Sydkorea og Thailand indført GDPR-inspireret lovgivning.

Den vej bør USA også vælge.

"Nu er det på tide, at Kongressen lader sig inspirere af resten af verden og vedtager føderal lovgivning, der udvider beskyttelsen af privatlivets fred i forhold til GDPR til borgere i USA," fortsætter hun.

Læs også: Det sker der med dine data, når du ikke betaler dit Office 365-abonnement

Ensrette lovgivning på tværs af verden

Flere stater i USA har allerede vedtaget privacy-lovgivning, som eksempelvis Californiens 'California Consumer Privacy Act' (CCPA). Det er den strengeste lovgivning i USA, som bliver gældende fra 1. januar 2020.

Julie Brill fra Microsoft mener, at der bliver nødt til at blive implementeret et sæt fælles regler i USA, der giver folk retten til privatliv ved øget kontrol af eget data samt sikre en øget transparens og ansvarlighed fra virksomheder.

Et andet argument er, at en ensretning af lovgivningen er til gavn for både forbrugere og virksomheder.

"For amerikanske virksomheder vil den øget sammenhængskraft mellem amerikansk lovgivning og GDPR reducere omkostninger og kompleksiteten i forhold til at leve op til lovgivningen ved at sikre, at virksomheder ikke behøver oprette separate systemer til at opfylde forskellige - og endog modstridende - krav i forhold til privacy-lovgivning i de lande, hvor de har forretning," lyder det fra Julie Brill.

Opfordringen til en EU-lignende databeskyttelseslov sker på trods af, at Microsoft selv tidligere har haft problemer.

Det kan du læse mere her: Microsoft Office kan være på kant med GDPR: Ny rapport finder belæg for indsamling af persondata i Office-versioner

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    KMD A/S

    Senior Sales Specialist

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil