Artikel top billede

Antallet af GDPR-sager er er steget med 150 procent hos Datatilsynet efter det første år: Nyansættelser er det største problem

Interview: Ét år efter GDPR trådte i kraft har Datatilsynet haft særdeles travlt. Det har dog ikke været penge, der har manglet men derimod mangel på medarbejdere, som Datatilsynet særligt kæmper med.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Læs hvordan det første år efter GDPR har været for Datatilsynets Direktør
  • Svar på om Datatilsynet selv mener, at man mangler ressourcer til at kunne klare opgave
  • Læs hvad det største problem har været for Datatilsynet de seneste 12 måneder
983
5 min
25. maj markerede årsdagen for EU's persondataforordning, som må siges at have givet danske virksomheder og organisationer en del mere arbejde.

Det samme er tilfældet i Datatilsynet, hvor antallet af klager, som Datatilsynet skal behandle, er steget med 150 procent i løbet af det seneste år, og antallet bliver ved med at stige.

“De første 12 måneder har været travle, men fantastiske. Selvfølgelig travle fordi vi har haft mange sager og forespørgsler, men det har været godt forstået på den

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter


Premium
Nyt kæmpesystem til politiet fra Netcompany bliver næsten 20 procent dyrere end planlagt: Forsinkes med mere end et år
Halvandet år efter kontrakt-underskrivelsen med Netcompany er omkostningerne til levering af politiets kommende planlægnings-system allerede steget med næsten 20 procent, mens hele projektet skal replanlægges. Det bliver nu mere end et år forsinket. Se her, hvornår det for politiet vitale system ventes klart.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.