Microsoft fjerner database med 10 millioner billeder af ansigter - men data er stadig tilgængelige

Microsoft lukker en kæmpedatabase med 10 millioner billeder af ansigter, der er blevet anvendt til at ‘træne’ it-systemer. Billederne er blevet 'scrapet' fra nettet uden samtykke.

Artikel top billede

(Foto: Stephen Brashear)

Microsoft har i al stilhed slettet en stor database med 10 millioner billeder af ansigter, som selskabet hidtil har anvendt til at ‘træne’ it-systemer, skriver Financial Times.

Databasen er blandt andet blevet anvendt til udvikling af systemer til ansigtsgenkendelse af militær og kinesiske selskaber som SenseTime og Megvii, skriver avisen.

Databasen blev lanceret i 2016 og har været kendt internt under navnet MS Celeb.

Microsoft har tidligere ifølge avisen beskrevet den som det ‘største offentligt tilgængelige ansigts-genkendelse dataset i verden.’

Ifølge avisen har 100.000 mennesker lagt ansigter til de 10 millioner billeder i MS Celeb.

Ingen af dem er blevet anmodet om at give deres samtykke til brugen.

Istedet er billederne blevet indsamlet på internettet fra søgemaskiner, vidoer og lignende med henvisning til Creative Commons-licensen, der rummer muligheden for at anvende foto og materiale til videnskabelig brug.

Microsoft har fjernet databasen, efter Financial Times begyndte at skrive om den efter tip fra it-manden Adam Harvey, der driver Megapixels-projektet, som har afsløret Microsofts brug af de mange ansigter.

Microsoft meddeler til avisen, at databasen har været drevet af en medarbejder, der ikke længere er ansat.

Adam Harvey siger Financial Times, at MS Celeb-databasen trods Microsofts lukning af den fortsat kan anvendes af de brugere, der allerede har downloadet den.

Ifølge Adam Harvey er den også tilgængelig forskellige steder som GitHub, Dropbox og kinesiske Baidu Cloud.

“Man kan ikke bare få et dataset til at forsvinde,” siger han til aivsen.

“Nu er den [MS Celeb-databasen, red] helt uden for enhver form for licensiering, regler eller den kontrol, som Microsoft tidligere har haft,” siger han.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S