Folketinget dropper evaluering af skandaleramt it-system

Folketinget dropper en planlagt evaluering af det digitale vælgererklæringssystem, som partierne Stram Kurs og Klaus Riskær Pedersen udnyttede en svaghed i før folketingsvalget. Det møder kritik fra to it-eksperter.

Artikel top billede

De to partier Stram Kurs og Partiet Klaus Riskær Pedersen udnyttede et smuthul i Folketingets digtale vælgererklæringssystem, da de indsamlede de fornødne vælgererklæringer og blev opstillingsberettigede til det seneste folketingsvalg.

Men nu har Folketinget opgivet at udarbejde en planlagt evaluering af vælgererklærings-systemet, og det møder kritik fra flere it-eksperter.

Det skriver Berlingske.

Sagen om smuthullet er tidligere blevet betegnet som både absurd og en skandale, men Social- og Indenrigsministeriet forklarer til Berlingske, at evalueringen er blevet droppet, fordi systemet efter planen skal erstattes af et nyt såkaldt portalsystem, der bygger på en ny procedure for indsamlingen af vælgererklæringer.

Eksperter: Fornuftigt med evaluering
Men ifølge Erik Frøkjær, der er digitaliseringsekspert og lektor i datalogi ved Københavns Universitet, vil det alligevel være meningsfuldt at foretage en evaluering.

“Det er yderst fornuftigt at lave en evaluering efter tre år, for det var jo en radikal ændring i forhold til, hvordan man tidligere indsamlede vælgererklæringer. Det handler ikke kun om, hvorvidt det tekniske system har fungeret eller ej, men om at evaluere proceduren i sin helhed. Hvordan både vælgerne, partierne på vej, de eksisterende partier og administrationen har oplevet den nye, internetbaserede ordning,” siger han til Berlingske.

Et synspunkt der ifølge Berlingske møder opbakning fra Carsten Schürmann, der er lektor ved IT-Universitetet i København. Han mener ligeledes, at det er vigtigt, at man ikke alene får undersøgt de tekniske aspekter, men også får afdækket partiernes oplevelse af at indsamle digitale vælgererklæringer.

Tidligere skulle vælgererklæringer indsamles med pen og papir. Men de nye regler for digital indsamling af vælgererklæring betyder, at man i dag blot skal indtaste sin mail-adresse på et af partiets hjemmesider, og herefter modtager man efter syv dage en mail med et link, der skal bekræftes via NemID.

Men partiet Klaus Riskjær Pedersen opdagede et smuthul i reglerne, der betød, at man kunne omgå kravet om syv dages betænningstid ved i stedet at lede vælgerne direkte ind til NemID-bekræftelsen. Et smuthul, der også blev udnyttet af partiet Stram Kurs.

Læs også: Riskær og Paludan har disruptet den politiske maskine: Digitaliseringen har gjort afstanden til Folketinget kortere end nogensinde før

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Senior konsulent

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    KMD A/S

    Senior Sales Specialist

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil