Kontrol med TDC's telenetværk flytter til Rumænien: "Det er i allerhøjeste grad et problem"

Ekspert er rystet over, at Center for Cybersikkerhed ikke kan føre tilsyn med TDC's telenetværk, når Ericsson flytter til driften til Rumænien.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

31. august flyttes opgaven med at overvåge TDC's telenetværk til Rumænien.

Det sker som led i at spare omkostninger, når Ericsson overtager driften af TDC's telenetværk.

Men udflytningen medfører, at Center for Cybersikkerhed ikke længere kan føre tilsyn eller stille krav om at sikkerhedsgodkende ansatte, der håndterer de følsomme dele af netværket, der omfatter tre millioner danskere, heriblandt alle statens mobiltelefoner.

Det skriver Politiken.

Flere eksperter, som Politiken har været i kontakt med, kritiserer det faktum.

"Det er i allerhøjeste grad et problem, at den myndighed, som skal føre tilsyn med teleoperatørerne, mister muligheden for at føre tilsyn, fordi TDC outsourcer til Rumænien. Det er udflytningen af det allerhelligste maskinrum, hvor millioner af danskeres data samles. Jeg er lidt rystet over, at man tør overlade noget så vigtigt til et tredjepartsland uden at kunne føre tilsyn," lyder det blandt andet fra John Foley, it-sikkerhedsekspert og tidligere analytiker i Center for Cybersikkerhed.

Læs også: Så meget kommer mistet TDC-aftale til at koste Huawei: Nu sætter selskabet beløb på

Det er det såkaldte network operations center (NOC), der bliver flyttet fra Frederiksberg i København til et center med 1.900 ansatte i Rumæniens hovedstad Bukarest.

TDC oplyser til Politiken, at sikkerhed er en topprioritet, og at man ligeledes er i dialog med de danske myndigheder.

Før valget af Ericsson havde kinesiske Huawei siden 2014 stået for driften af NOC-centeret på Frederiksberg.

Læs også: TDC dropper Huawei og vælger Ericsson til at drive 5G-netværk: 100 folk flyttes, pilottest parat til sommer og 4G opgraderes

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra XFlow

    Digitalisering kræver mere end digitale blanketter

    Kommunerne har digitaliseret indgangen for borgerne. Men bag skærmen håndteres mange arbejdsgange stadig manuelt mellem systemer, mails og organisatoriske siloer.

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo