Apple bekræfter opkøb af Intels modem-forretning: Her er detaljerne i handlen

Det er nu bekræftet af Apple, at der er indgået en aftale om at overtage Intels smartphone modem-forretning. Her er detaljerne.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Computerworld)

Apple og Intel har skrevet under på en aftale, hvor Apple overtager størstedelen af Intels mobilmodem-forretning.

Det oplyser Apple i en pressmeddelelse.

Med i handlen, der lige nu er værdisat til en milliard dollar, følger omkring 2.200 Intel-medarbejdere, ip-rettigheder, udstyr og lejemål.

"Vi har samarbejdet med Intel i mange år og ved, at dette team deler Apples passion for at designe teknologier, der leverer verdens bedste oplevelser for vores brugere," lyder det fra Johny Srouji, Apples senior vicepræsident for hadware-teknologi.

Handlen forventes at blive lukket i fjerde kvartal af 2019, efter en juridisk godkendelse.

Med opkøbet svinger Apple sig op på over 17.000 patenter inden for nuværende og fremtidig trådløs teknologi.

"Apple er begejstret over, at så mange fremragende ingeniører tilslutter sig vores voksende mobiltelefonteknologi-gruppe og ved, at de vil trives i Apples kreative og dynamiske miljø. De vil, sammen med erhvervelsen af innovativ ip, hjælpe med at fremskynde vores udvikling af fremtidige produkter og hjælpe Apple med at differentiere sig fremover," lyder det fra Apples hardware-boss.

Intel vil fortsat have mulighed for at udvikle på modem-teknologi målrettet computere, IoT-enheder og selvkørende biler, fremgår det.

Intels 5G-teknologi

Med i handlen vil Apple få Intels 5G-modem teknologi, et område hvor Intel for nyligt kastede håndklædet i ringen i kapløbet med giganterne Qualcomm og Huawei.

Intel har siden 2018 været Apples eneleverandør, når det gælder mobilmodems med de aldrende 3G- og 4G-standarder ombord.

For Apple har Intels 5G-modemteknologi skærpet interesse, efter selskabet i foråret indgik et forlig med Qualcomm, som blandt andet betyder, at Apple er presset til at anvende Qualcomms modems i selskabets kommende 5G-iPhones.

Intel CEO, Bob Swan, understregede, at 5G-forretningen blev syltet som en direkte konsekvens af Apples forlig med Qualcomm. Uden Apple som storkunder, så Intels administrerende ikke nogen fremtidig 5G-forretning for selskabet, lød beskeden dengang.

Se også: Intel dropper 5G-chip: Trækker sig helt ud efter Apple-forlig

Apple har ifølge The Information kastet sig ud i at udvikle deres egne modems siden 2018 – bestræbelser som ifølge mediet vil tage op til tre år, før de kunne udmunde i et konkurrencedygtigt produkt.

Opkøbet af Intels mobilteknologi vil derfor give Apple lejlighed til at fremskynde 5G-udrulningen i selskabets iPhone- og iPad-portefølje. Den første iPhone med 5G ombord forventes at være klar i 2020.

Læs også: Apple og Qualcomm indgår forlig i kæmpestrid: Apple føjer sig og indvilger i at betale - nu er vejen banet for 5G-iPhone

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect