Artikel top billede

Her er kravene til fremtidens it-løsninger i det offentlige

Sammen med 12 samarbejdspartnere har Digitaliseringsstyrelsen vedtaget et sæt nye krav til fremtidens offentlige selvbetjeningsløsninger. De nye krav erstatter Udviklingsvejledningen for god selvbetjening.

Det skal fortsat være både let og trygt for borgere og virksomheder at klare deres ærinder med det offentlige på nettet.

Derfor er det nødvendigt, at myndighedernes digitale løsninger levere gode brugeroplevelser og samtidig sikrer, at brugerne bliver vejledt korrekt.

Med de mål for øje har Digitaliseringsstyrelsen vedtaget en række krav til fremtidens offentlige selvbetjeningsløsninger og andre offentlige løsninger til digital kommunikation.

Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen i en meddelelse.

Læs også: Computerworld afslører: Disse seks it-systemer står til at blive omfattet af den nye krigsregel

Tre kategorier

De nye krav er delt ind i tre kategorier:

  • Krav fra eksterne kilder
  • Krav som de statslige myndigheder, KL og Danske Regioner har udarbejdet i fællesskab
  • Krav, som alene omfatter digitale selvbetjeningsløsninger, der skal udstilles på portalerne Virk og borger.dk.
Du kan læse de specifikke krav for de tre kategorier her.

Læs også: Kommunalt it-projekt til halv milliard kroner udskydes på ubestemt tid: Genforhandlinger med Systematic i gang

Nye krav afløser gammel vejledning

De nye fælles krav erstatter Udviklingsvejledningen for god selvbetjening og henvender sig til offentlige myndigheder eller leverandører skal udvikle, videreudvikle eller anskaffe en digital løsning, som skal anvendes af borgere eller virksomheder til at kommunikere med kommuner, regioner eller statslige myndigheder.

Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet de nye krav i samarbejde med Erhvervsstyrelsen, ATP, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, Landbrugsstyrelsen, Familieretshuset, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Domstolsstyrelsen, Styrelsen for It og Læring, KL, Danske Regioner og Digitaliseringsstyrelsen.

Læs også: Flere klager over KMD i Ligebehandlingsnævnet efter afsløring af KMD's hemmelige ansættelsesplan: Nyansatte i Danmark skulle være under 36




Premium
ATP vil inden længe slette koden til sit hastudviklede it-system til udbetaling af milliarder af feriepenge-kroner
It-løsningen til udbetaling af danskernes indefrosne feriepenge har nu næsten udtjent sin rolle. Milliarder af feriepenge er røget igennem systemet, som ATP byggede på få måneder, men som nu skal afvikles. "Vi slæber selvfølgelig ikke rundt på den del af koden, som det ikke giver mening at beholde," siger underdirektør i ATP, Gitte Klæbel.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.