Irland overtager efterforskning af Google i sag om GDPR-brud i Android

Datatilsynets irske modstykke overtager endnu en stor sag mod Google om GDPR-brud - denne gang om Androidtelefoners indsamling af data om brugerne. Sagen er indledt af forbrugerorganisationer i syv europæiske lande.

Artikel top billede

Androidtelefoner indsamler en masse data om brugerne. Det ved enhver, der har kastet et blik på sin placeringshistorik eller kigget lidt i historikken over brugen af apps og besøg på nettet.

Men har Google forbrudt sig mod GDPR, fordi funktionerne er aktiveret som default, og fordi Google ikke informerer tilstrækkelig tydeligt om, hvad det rent faktisk betyder for brugerne?

Det mener forbrugerorganisationerne i syv europæiske lande - deriblandt Sverige.

I foråret 2018 gik de samlet ud med en kritik af Google, og den svenske forbrugerorganisation anmeldte efterfølgende Google til det svenske Datainspektionen, som gik i gang med at undersøge Google i januar i år.

Men nu er sagen overdraget til den irske databeskyttelsesmyndighed, fortæller ComputerSweden.

Det skyldes en beslutning i den fælleseuropæiske databeskyttelsesmyndighed EDPB om, at GDPR-sager mod virksomheder skal køres af myndigheder i det EU-land, hvor virksomheden har sit “vigtigste forretningssted”.

Oplysningen om, at Googles officielt vigtigste forretningssted er Irland, var angiveligt ikke tilgængelig for det svenske Datainspektionen, da sagen begyndte.

Det irske datatilsyn er i forvejen i sving med en undersøgelse af, om Googles annonceudveksling i strid med GDPR har indsamlet personlige brugeroplysninger som race, sundhedstilstand og politisk holdning.

Denne sag begyndte i foråret og er den første mod Google, som en national europæisk datamyndighed har givet sig i kast med.

Kritik af Googles skattebetaling

Googles europæiske forretningskonstruktion med hovedkontor i Irland er jævnligt udsat for solid kritik, da selskabets skattebetaling i de øvrige europæiske lande er ganske beskeden set i forhold til Googles aktiviteter og omsætning. Til gengæld dirigeres betydelige indtægter til selskabet i Irland, hvor skatteprocenten er temmelig beskeden.

Så sent som i dag har den franske præsident, Emanuel Macron, kaldt Google og de øvrige digitale giganter for asociale og uden lyst til at bidrage til fællesskabet.

Han presser på USA for at få støtte til at indført en global skattemodel for digitale ydelser. Landene mødes til G7-topmøde i Frankrig de kommende dage.

Det kan du læse mere om her:
Macron presser USA: “De digitale giganter er asociale og bidrager ikke til fællesskabet”

Forbrugerorganisationerne, der startede sagen, har foruden Sverige hjemme i Norge, Holland, Polen, Tjekkiet, Grækland og Slovenien.

Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger |

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27 maj 2027 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS