Efter trusler fra Trump: Nu indgår Frankrig og USA kompromis om skat på tech-giganter

Frankrigs planer om at indføre en ny skat på verdens tech-giganter har skabt vrede i USA. Nu er den franske og amerikanske regering dog nået frem til et kompromis.

Artikel top billede

USA og Frankrig har indgået en aftale, der sætter punktum for de to landes konflikt om en ny fransk skat på tech-giganter.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Den nye franske skat betyder, at digitale tjenester fra selskaber med en omsætning på over 25 millioner euro i Frankrig og en global omsætning på over 750 millioner euro vil blive pålagt at skulle betale en skat på 3 procent af deres omsætning i Frankrig.

Trump ville beskatte franske vine

Hovedparten af de virksomheder, der bliver ramt af den digitale skat vil være amerikanske, og det har skabt vrede i Det Hvide Hus, hvor den amerikanske præsident Donald Trump har truet med at indføre nye skatter på franske vine.

Ifølge Reuters har den franske finansminister Bruno Le Maire samt den amerikanske finansminister Steve Mnuchin og Larry Kudlow, der er økonomisk rådgiver for Trump-regeringen, brugt G7-topmødet Frankrig til at blive enige om en aftale, der skrinlægger stridighederne.

Reuters skriver, at kompromiset angiveligt vil betyde, at verdenshandelsorganisationen OECD skal indføre en ny mekanisme, hvor de amerikanske virksomheder vil blive kompenseret for den nye franske tech-skat.

Læs også:
Macron presser USA: “De digitale giganter er asociale og bidrager ikke til fællesskabet”

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S