Google ændrer mange-årig navne-politik for Android: Her er navnene på kommende Android-versioner

Google skrotter sin mangeårige navnepolitik for Android. Fremover vil de Android-versionerne blive navngivet efter helt nye principper. Se her, hvad de kommer til at hedde.

Artikel top billede

Google ændrer sin ellers mangeårige navnepolitik for Android, som i mange år er blevet navngivet efter forskellige former for slik og desserter.

Tidligere versioner af Android har således navne som Jelly Bean, Oreo, Cupcake, KitKat, Lollipop og Marshmellow.

Men det slutter nu med den kommende version, der indvarsler den fremtidige navnepolitik for Android. Den kommer kort og godt til at hedde Android 10 og vil blive fulgt af Android 11, 12 og så videre.

Mangeårig tradition

Kage/slik-navnene har været tildelt i alfabetisk rækkefølge siden 2009.

Den første hed godtnok blot Android 1.0.

Siden fulgte i nævnte rækkefølge Android 1.5 Cupcake, 1.6 Donut, 2.0 Eclair, 2.2 Froyo, 2.3 Gingerbread, 3.0 Honeycomb, 4.0 Ice Cream Sandwich, 4.1 Jelly Bean, 4.4 KitKat, 5.0 Lollipop, 6.0 Marshmallow, 7.0 Nougat, 8.0 Oreo og 9.0 Pie.

Dermed er vi altså nået til version 10 i rækkefølgen.

I en blogpost - som du finder her - skriver Google som begrundelse for den nye navnepoliti, at langt fra alle Android-brugere i verden forstår dessert- og sliknavnene.

Og det er vigtigt, lyder det fra Google.

“Som et globalt styresystem er det vigtigt, at navnene er klare og til at forholde sig til for alle i verden,” lyder det fra selskabet.

Og er Google løbet ind i problemer - ikke mindst i asiatiske lande.

“For eksempel er L og R ikke til at kende fra hinanden på visse sprog. Så når nogle personer har hørt os sige Android Lollipop, har det ikke været helt klart for dem, at det drejer sig om versionen efter KitKat,” lyder det Google.

“Det er endda endnu sværere for nye Android-brugere, der ikke kender navngivnings-metoden,” skriver selskabet.

Ingen fællesnævner i verden

Desuden peger Google på, at eksempelvis ‘pie’ [tærte, red] ikke nødvendigvis er en dessert i alle lande i verden samt at marshmallow [skumfiduser] ikke er særligt populære forskellige steder i verden.

Der findes ikke rigtigt nogen forklaring på, hvorfor Google kom i gang med at anvende dessert-navne. Måske var det blot konsekvensen af sjov og ballade i udviklingsafdelingen, som eskalerede og pludselig blev til en slags regel.

Det var da også først med lanceringen af Android 4.4 KitKat, at Google kom med en slags forklaring på navnepolitikken.

Her meddelte selskabet, at “disse enheder gør vores liv sødere, og derfor er hver Android-version navngivet efter en dessert.’

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil