Artikel top billede

Oticons domicil i Smørum, der er Demants primære brand inden for høreapparater. Foto: Christoffer Lund-Hansen.

Demant i alarmberedskab efter kritisk it-hændelse: Lukker ned for store dele af koncernens it-systemer

En kritisk it-hændelse har ramt Demant-gruppen, der har valgt at lukke ned for it-systemer på tværs af lokationer og forretningsenheder.

Danske Demant er netop nu i alarmberedskab, efter at en kritisk it-hændelse har ramt den danske høreapparatkoncern.

Hændelsen har ramt Demants interne it-infrastruktur 3. september.

Som reaktion har Demant nu lukket ned for sine it-systemer.

Det oplyser selskabet i en meddelelse til Fondsbørsen.

"Vi har valgt at lukke vores it-systemer på tværs af lokationer og forretningsenheder," fremgår det af meddelelsen, der forsætter:

"Med høj intensitet og i samarbejde med globale it-partnere er vi i gang med teknisk genetablering for at inddæmme omfanget."

Læs også: Tidligere betød hardware alt for danske Oticon: Nu arbejder over halvdelen af den flere 100-mand store udviklingsafdeling med software

Demant skriver, at koncernen ikke har yderligere kommentarer til sagen, men vil komme med opdateringer, når der er yderligere informationer.

At dømme ud fra meddelelsen kan der dog være tale om en yderst alvorlig situation.

"I den mellemliggende periode vil vi fortsætte med at drive virksomheden bedst muligt. Vi kan i skrivende stund ikke konkludere på hændelsens varighed eller indvirkning på forretningen."

Det fremgår ikke, hvad der mere præcist har ramt Demant, eller om der skulle være tale om et hackerangreb.

Computerworld følger op på sagen.

Læs også: Christian transformerer det globale systemlandskab for en af landets største virksomheder: Sådan beslutter han om pengene skal bruges på sydkoreansk ERP eller sydafrikansk hjemmeside