Kommune: Skoler bør udskyde Aula - er bekymret over datasikkerheden

De danske skoler bør udskyde igangsættelsen af den nye Aula-platform på grund af bekymringer om datasikkerhed og dårlige funktionaliteter, anbefaler kommune.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

De danske skoler bør ikke tage den nye skoleplatform Aula i brug som planlagt om halvanden måned. Istedet bør de vente til nytår.

Sådan lyder anbefalingen fra Køge Kommune, der er bekymret over datasikkerheden og manglende funktionaliteter i systemet, skriver Folkeskolen.

“Det handler blandt andet om, at der i Aula, som det ser ud nu, er meget indviklede arbejdsgange, når 'sikre filer' skal gemmes, ligesom der er et helt uløst problem omkring adgang til Aula for personale på de opholdssteder og specialtilbud, hvor de allersvageste af vores elever bor. Det samme gælder brugen af Aula for flygtninge og andre udenlandske statsborgere uden dansk CPR-nummer", skriver Køge Kommunes skolechef, Søren Thorborg, ifølge Folkeskolen i en mail til kommunes skoleledere.

Ifølge bladet skriver skolechefen, at ‘flere andre’ kommuner har taget en lignende beslutning.

Det fremgår, at kommunens forvaltning på forskellige møder ikke er blevet overbevist om, at problemerne kan løses inden efterårsferien, hvor Aula efter den oprindelige plan skulle sættes i gang i kommunen.

Kombit skrev i 2017 under med konsortiet bestående af Netcompany og de tre virksomheder Frog, EduLab og Advice om aftalen til mellem 350 og 400 millioner kroner om udvikling, drift, vedligeholdelse og videreudvikling af Aula.

Systemet skulle ifølge den oprindelige aftale være i drift i august 2019, men er blevet forsinket.

Det har kostet de danske kommuner flere millioner kroner.

Det kan du læse mere om her: Kommunerne ender med millionregning efter Aula-forsinkelse: "Det er selvfølgelig brandærgerligt, og vi kan kun beklage"

Læs også:

Itslearning måtte fyre et betydeligt antal medarbejdere efter Netcompany vandt Aula-kontrakt: "Nu skal vi ud og mande op igen"

Kombit lander aftale om forlængelse af Skoleintra efter forsinkelse af Aula: Skolerne skal nu vælge mellem to modeller

Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger |

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27 maj 2027 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Statens IT

Windows Server specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job